פוסטים

גירושים וכל מה שמסביב ©

 
 

אז איך נפרדים מבן הזוג ונשארים עם הדירה?

נדמה לי שצריכים להיות "תחמנים בני תחמנים" יגידו אנשים שזממתי מזימות ותחבולות כדי לגרום לדברים לקרות באופן הרצוי לי.  אולי, וכי הייתה לי דרך אחרת  מאשר לדאוג לקורת גג לילדי ולי? נראה כאילו הברירה הטבעית - להיות זִכּוּכִים , להרגיש שאת מטהרת  טיהור מוסרי את הקן המשותף שכבר אינו משותף לבן הזוג ולך. לגג המשותף חדרה דיירת  משנה (מאהבת) מכאן "התחמנות" - לקבל את הדירה ללא הצורך למכור אותה!

אז מה צריכים כדי להביא את בן הזוג להסכמה לוותר?

פסיכולוג שינחה ויגביה את הערך העצמי ואת הביטחון שנפגע.

עו"ד שמתמחה במעמד אישי, לגרום לכך שעניינכם  ישולבו בייעוץ גישור, אך האינטרסים שלך קודמים לכל, בלי לערב את בן הזוג. (הוא מעורב בניסוח הסכם הגירושין ומקבל "סוכריית מציצה" כגון הקלה בתשלום המזונות)

מאז שאני התגרשתי עברו מים רבים בירדן, נחקקו חוקים וחוקי עזר חדשים דווקא בגלל התערערות מוסד הנישואים, דבר שהביא  יותר ויותר הורים לרשום את הדירות על שמם, ובכך להגן על הכסף שהשקיעו בדירה.
אף שבעבר מעורבות ההורים הייתה באה לידי ביטוי בסיוע לילדים ברכישת דירה, ניתן לראות כיום הורים הרוכשים את כל הדירה עבור בנם או בתם, כאשר הדירה רשומה על שם ההורים, וזאת כדי למנוע תביעה של אחד מבני הזוג במקרה של גירושים.
אם בעבר מעורבות ההורים הייתה באה לידי ביטוי בסיוע לילדים ברכישת דירה, כיום ניתן לראות כי ההורים רוכשים את כל הדירה עבור הילדים, כאשר הדירה רשומה על שם ההורים, כיוון שהם יודעים שאם הם ירשמו את הדירה על שם בני הזוג הצעירים, היא לא תהיה מוגנת מפני תביעה לגירושים. כמו כן הרבה זוגות צעירים מעדיפים לחיות בשכר דירה על מנת למנוע חזקה של אחד מבני הזוג על הדירה, או למכור את הנכס בהסכם גירושים, וזאת לדברי עמיר שאלתיאל, מנכ"ל חברת אלדר שווק, המשווקת אלפי דירות בעיקר במרכז.

יעידו משפטנים המומחים בדיני משפחה, שכל אחד מבני הזוג רשאי לפנות לבית המשפט לענייני משפחה, לתבוע פירוק שיתוף של דירת המגורים, עיקר המחלוקת בין בני הזוג, היא סביב האופן שבו תחולק הדירה. במקרים אלו, בית המשפט יעכב את ביצוע פירוק השיתוף בדירה, עד אשר יימצא הסדר מגורים לילדי בני הזוג הקטינים.

במקרה שהצדדים מסכימים על אופן חלוקת הרכוש, ניתן לקבוע בהסכם הגירושים את התנאים והמועדים למכירת הדירה במסגרת מאזן חלוקת הרכוש. מאחר שעל פי החוק, לכל אחד מבני הזוג זכות קדימה לרכוש את חלקו של בן הזוג השני, רבים מהם נעזרים בבני משפחתם ומגייסים כספים על מנת לשמר את דירת המגורים בידיהם ולהעניק יציבות לילדים במסגרת הליך פירוק המשפחה.
אם אף אחד אינו מעוניין לרכוש את חלקו של השני, בני הזוג יעמידו את דירת המגורים למכירה ויתחלקו בתמורה לאחר קיזוז ההוצאות שהיו, לרבות משכנתא.

ומה עם המשכנתא?

המשפטן זאב ולנר, המתמחה בסוגיות הנוגעות להברחת רכוש לפני ובמהלך גירושים, מציין כי דירת מגורים אשר נרכשה במהלך הנישואים, שייכת לשני בני הזוג, אף אם היא רשומה על שם אחד מבני הזוג.
אך זו הצרה בישראל כמו בישראל, בניגוד למקובל במדינות מערביות מתקדמות. בישראל יכול בעל דירה למכור אותה בלי לקבל הסכמת בן או בת הזוג. במקרה כזה בעל דירה יוכל למכור נכס סמוך להסכם הגירושים, בכך ימנע מהצורך להתחלק בנכס המשותף, עם מי שהיה בן\בת זוגו לחיים.

כדי למנוע מצבים כאלה, מומלץ להירשם כבעלים של הדירה בטאבו, אך גם הוספת הערת אזהרה לטובת בן הזוג שאינו רשום היא פתרון טוב,  ממליצים משפטנים  העוסקים בדיני משפחה ותיקי גירושים.


הליך הגירושים תופס זוגות רבים כשהם מחויבים לתשלומי משכנתא בהיקף מאות אלפי שקלים לבנק. לבנק, מתברר, יש מילה לגבי גורלה של הדירה. "ברגע שזוג שנטל משכנתא משותפת מתגרש, אנחנו מחכים לבקשה של שני בני הזוג, שיגידו לנו מה הם רוצים לעשות עם הדירה שרכשו ." אומר סמנכ"ל שיווק ואשראי קמעוני בבנק אדנים למשכנתאות.



אפשרות המועדפת בעיקר על ידי זוגות עם ילדים, מתוך מחשבה שלא להעמיס עליהם במעבר לסביבת מגורים חדשה, ולערער עוד יותר את חוסר היציבות שאליו נקלעו עקב הגירושים. במקרה כזה תצטרכו לבקש אישור מהבנק,  המשכנתא שניתנה על בסיס תחשיב ההכנסה המשותפת של בני הזוג תשולם על בסיס הכנסה של בן זוג אחד.

אם המשכנתא ניתנה למשל על הכנסה משותפת של 10,000 שקל בהחזר של 3,000 שקל - הרי שכעת נסמכת המשכנתא על הכנסה של 5,000 שקל בלבד. במקרה כזה בנק המשכנתאות לא  יאשר את העברת המשכנתא על שמו של בן הזוג.
פתרון מקובל בסוגיה זו הוא הוספת לווים נוספים, בדרך כלל ההורים, שלוקחים על עצמם חלק מהתשלום בהוראת קבע נפרדת.

מי מפחד מהסכם ממון?

בשל המשמעות הכלכלית הכבדה לרכישת דירה, רבים בוחרים לערוך הסכם ממון. מדובר בפתרון נפוץ בעיקר במקרים שבהם בני הזוג באים מרקע כלכלי שונה, ולכן יתכן שמשפחה אחת תשקיע בדירה יותר מהשנייה.

את הסכם הממון ניתן לערוך לפני הנישואים או במהלכם, ומומלץ לאשר את תוכנו על ידי בית משפט מוסמך. לבני זוג הרוכשים דירה בהשקעה כספית שאינה זהה, מומלץ לרשום בטאבו את הבעלות בדירה על פי יחס ההשקעה.

על מנת להבטיח שחלוקת הדירה תהיה על פי הרישום הראשוני (היחס הרצוי בין שני הצדדים),
גם כאשר רוכשים דירה חדשה, הסכם ממון המנוסח נכון הוא שיבטיח את זכויות הצדדים בצורה הטובה ביותר. מיותר לציין כי בכל מקרה יש להתלוות בתהליך לעו"ד מיומן ולערוך ולחתום רק אצל בעלי מקצוע מיומנים בתחום דיני האישות.

כשאני התגרשתי, סוגיית הדירה נפתרה בהסכם של שנינו מול נוטריון שמינה אותי כבָּא כּוֹחַ   על   הנכס עד שלאחרון ילדי ימלאו 21 שנים, (כלומר אביהם ויתר לטובת ילדיו על חלקו בדירה) בהמשך רכשתי את חלקם של הילדים בדירה (כמובן בעזרתו של עו"ד המתמחה  בדיני נכסים) סידור מצוין להסדיר את ענייני באופן פרטני ללא אימת חלוקת רכוש. כיום נראה לי שאי אפשר לקיים הסכם כזה, בגלל הסכם ממון שאת פרטיו ציינתי כנ"ל.

 

תגובות