סיפורים

שפינוזה וגנו

והנה אנחנו חוזרים אל מושב אשד, שמה יששכר ג'למי עושה את המסיבות שלו עד שעה אחת עשרה וקולח את הבעסה בדעסה ואדיר זבולון מרעיל את העץ שלו ומתלונן על רעש וכולם חיים בשלום, אבל לפעמים גיברת אנה שמבקשת שאף אחד לא יחנה את האוטו ליד החנייה הפרטית שלה, למה היא רשמה אותה בטאבו, וגם יש את עדיה עדיקה שהכינה זגלביה על הכיפק, ומה זה זגלביה? זה שילוב של זלביה שמנסה לעשות פולניה שהמוצא שלה מזגלמביה. אבל מאז שעדייה עברה למבשרת ציון היא הפסיקה למכור את הזגלביה. והנה ליד השכונה של הבית האדום, מה זה הבית האדום? בית שצבוע באדום, (למה ברגע שהשלימו את הבית נגמר הצבא ובחנות של הבניין מצאו רק צבע אדום לקיר...)ובקיצור ליד הבית האדום היה צמוד הבית של אחד בשם שפינוזה. ומה הוא שפינוזה? לא שפינוזה של הולנד שכפר בעיקר, אלא אחד שעלה מהולנד לפני המון שנים שהיה מחזיק אצלו את המישמישים הכי יפים, את התותים הפקיסטנים הכי שווים, את הקלמנטינות, השזיפים ואת התפוזים והלימונים הכי עסיסיים במושב. והם בלטו החוצה מן הגדר אל רשות הרבים. ושפינוזה לא היה קוטף אותם, למה הבן שלו היה מביא לו ארגזים מהבוסתן שלו בחוף אכזיב. ואוי ואבוי למי שרק היה שוזף את עיניו בשזיפים או מנסה לשלוח יד חשקנית אל הפירות, ישר שפינוזה היה מצלם אותו ושולח את זה למשטרה, מקווה שזה יגיע למחלקה לזיהוי פלילי. אבל במשטרה הכי הרבה היו מביאים ניידת של משמר אזרחי ומרגיעים אותו שלא קרה כלום ומותר לקחת פרי כשהוא על הרצפה. וגם היה עובד ימים על טיוטה של כתב תביעה על הקטיף הלא חוקי. אבל, רבאק, לרוב התושבים במושב אשד הייתה גינה בבית, למה להם לקטוף משהו שקיים בשפע אצל כולם.

והפירות היו נופלים על הרצפה והתולעים היו חוגגות, ואיתן הנמלים שהיו עושות שיירה עד הבית של אדיר זבולון ואז גם הציפורים היו מנקרות מהשזיפים והעורבים היו רבים על התותים, ממש חינגה ולשפינוזה לא היה אכפת, הוא היה מתעורר רק כשמישהו, בן אנוש, היה נוגע בפירות שלו.
והנה ביום אחד, נסע אחד בשם עידו פרץ בג'יפ שלו יחד עם הבן שלו להביא הזמנה לבר מצווה שלו לחברים, למה בשבת חתן בר מצווה היה צריך לעלות לתורה בבית כנסת המרוקאים של עולי מקנס, והילד שלו ראה כמה קלמנטינות מפוזרות על הקרקע וחשק לקחת כמה, ואבא נתן רשות והילד בר מצווה יצא מהג'יפ וליקט כמה, כמו שבני ישראל ליקטו את המן במדבר.
אך לרוע המזל האוז'וס של שפינוזה היו על הקלמנטינות, כמו מכ"מ על פצצות, וישר שהילד קטף הוא בא וצילם את הג'יפ, יענת'ו כאילו מעוניין לקנות ועידו אמר לו:


"לא לא, אני לא מוכר, למה זה ג'יפ על הכיפק, ספארי, כמו של הצבא"


"לא קונה, אפילו יהיה של צבא אנטיוכוס, הבן שלך לקח שתי קלמנטינה, ואני יתלונן במשטרה ויעשה לכם תביעה" אמר שפינוזה.


"אהההה" נזכר עידו "אתה שפינוזה...."


"אני ולא אחר, מה חשבת, שאני גורילה? אני בבון? שימפנזה?" אמר "ואם תעיז לקרוא לי שימפנזה אני יתבע אותך על העלבת עובד ציבור ותשב במעצר ובכלוב כמו של קופים בגן החיות של תל אביב"


"היי, אבא לא אמר לך כלום" אמר הילד בר מצווה "תירגע יא..." (ועצר את עצמו)


"אממממ... וחוץ מזה שימפנזה קוטפת לעצמה את הפירות ולא נותנת להם להירקב על הרצפה" החזיר עידו.


"אבא, בוא נעזוב את הטמע' הזה" הצביע הילד "יש לי בר מצווה מחר, צריך לקנות כיבודים מהסופר"


"בכסף שתשלמו לי לא תהיה חליפה, לא כיבודים ולא פירות למגש של הקינוחים" עקץ שפינוזה "תאר לעצמך אני נכנס אליך לחצר ולוקח לך את הפירות, איך היית מרגיש?"


"אתה מוזמן, יש לי עץ אנונה ועץ קוקוס. אשתי מכינה גם קוסקוס על הכיפק יחד עם חריימה דגים, שפתיים יישקו" אמר עידו "תבוא, נפתח לך שולחן, נפתח לך את התיאבון ואולי גם את הלב"


"אמממ...." אמר "מעניין מאוד. אני מעדיף את המטיאס ההולנדי שאני מכין"


"והוא בטח חמוץ כמוך" אמר עידו, ומיד מיד שם גז ועף משם לפני ששפינוזה יחשוב על עוד תביעה.

תגובות

גלי צבי-ויס / חמוץ כמו שפינוזה / 16/06/2023 07:55
שמואל כהן / בין שפינוזה לשימפנזה / 16/06/2023 09:14
עונותיים / הברירה הטבעית / 16/06/2023 13:40