סיפורים

החלום שנקטע

החלום שנקטע\פנינה עתיר

"אנחנו העירונים, אשר הכרנו את הקיבוץ כאידיאל הולכים להקים קיבוץ".

כך חשבתי לעצמי, "הגרעין שלי נבחר להקים קיבוץ חדש, היתכן?"

הראשוניות, ההתרגשות והרגשת החשיבות העצמית מאד ריגשה אותי, שמרנו על עקרונות הקיבוץ יותר מהקיבוצניקים עצמם.

 

ההתרגשות של העליה על הקרקע, הרגשת האחריות של בנית מקום חדש כשכל אחד מחברי הגרעין הוא בעצם בעל תפקיד, האמונה בעשיה הנכונה, מילאה כל אחד ואחד מאיתנו בהתרוממות- רוח.

 

אני הייתי מרכזת המטעים, המפגש עם המדריך החקלאי, ישיבות הצוות והתכנון – השנתי של העבודה, נתנו לי תחושה של  שותפה לבנית עולם חדש.

 

שיחות הקיבוץ שבהן היו דיונים חברתיים על מהות החיים ודרך  החיים שלנו , הישרו עלינו אמונה כי זו  הדרך הנכונה, כל דבר בחיינו עבר דרך שיחת הקיבוץ והחלטת הרוב.

 


כבר בתקופת  השרות הצבאי, נוצרו "זוגות" בין חברי הגרעין, לאחר העליה על הקרקע, הודיעו בתיה ואהרון כי הם רוצים להתחתן.

בקורס היו 30 בנים ושלוש בנות, ואני הייתי אחת מהן,  ישבתי בספסל האחורי בכיתה


 


כל פעם שהייתי מסתכלת קדימה , הייתי רואה בחור מסתובב אלי מביט בי ומחייך , הסתכלתי שמאלה, ימינה , לראות האם הוא מסתכל על אחת מחברותי , אך לא , הוא הסתכל עלי , עבר יום עברו יומיים והבחור ממשיך להסתכל.


 


 עברנו ל"חדר- מיקרוסקופים"- פתאום אני מרגישה שהוא עומד מאחורי ו"מנסה" להסביר לי איך להסתכל במיקרוסקופ, וכך עובר יום ועוד יום.


 


 יום אחד הוא אומר לי "החבר'ה רוצים ללכת לסרט בחדרה את רוצה לבוא?" הסכמתי, והייתי בת יחידה עם 10 גברברים-  לאחר שנכנסנו לאולם , מצאתי אותו יושב לידי .


 


את שם הסרט איני זוכרת, שנים רבות  הצהרתי שאני רוצה "חבר עם עינים גדולות וכחולות בלי משקפים"  ומצאתי את עצמי עם "חבר בעל עינים חומות קטנות ומרכיב משקפיים".


 


בסוף הקורס התגאה חברי: "הלכתי ללמוד על מזיקים ותפסתי מזיק גדול"


 


החלטתי לחלוק איתו את חיי, לכן , הצעתי לו לבוא לחיות איתי בקיבוצי, כמובן שלא יכולתי להביא אותו, בלי שתהיה שיחת- קיבוץ ויאשרו לי להביא אותו לקיבוץ,  ואמנם נערכה שיחת הקיבוץ רוב חברי הקיבוץ החליטו:


" החבר שלך יכול להצטרף   אך כדי שייקלט טוב יותר בקיבוץ, כדאי שיגור בחדר של בנים".


כאשר שמע  חברי את ההחלטה פרץ בצחוק רועם: "השתגעת?" "מה פתאום?", "הרי אני מגיע לקבוץ שלך בשבילך ובגללך".


הוא אמנם הגיע , וזכה להערצת חברי הקיבוץ , כיון שהוא היה "קיבוצניק ותיק", (מבוגר מאיתנו בארבע שנים), אך לאחר חצי שנה החליט: "הם ילדים בשבילי- אני רוצה לחזור לקיבוצי"


 נאלצתי לעזוב את הקיבוץ.


וכך נקטע החלום, מתוך בחירה לחיות איתו, ויתרתי על חלומי להיות חלק מבנית -מקום חדש אשר ציירתי בדמיוני את מראהו העתידי , ועל השפעה של בניית אופיו, ומראהו העתידי.


 


כל הזכויות שמורות




 

נערכה שיחת-  קיבוץ והם קיבלו אישור להתחתן, החתונה  נערכה "ברוב עם", האורחים הגיעו באוטובוסים, הרב הגיע מגדרה, החופה והמסיבה נערכו ב"אסם" ואנו , קבוצת-  חברים , הופענו בשירי -מקהלה.

 

כאשר "שקטו קולות התותחים", הזמינו "בעלי השמחה" את כל חברי הקיבוץ, והם היו שותפים לחתונה,  כלומר, המתנות שקיבלו בני - הזוג היו של כל החברים, בני הזוג בחרו שתי מתנות ובשבת הראשונה אחרי החתונה, כאשר השמש העירה פניה , פרש "הזוג הצעיר" על הדשא תערוכה של כל מתנותיו-  ואנחנו , "החברים השותפים" כמו"חתני החופה"-  עברנו בהתרגשות, בחרנו  כל אחד ואחד  מתנה המוצאת- חן בעיניו.

 

והזוג הצעיר קיבל מהקיבוץ :  רכב לשבוע. 

 

כאשר נולד הילד הראשון, לאף אחד לא היה ספק כי צריך לפתוח בית- ילדים, האמנו כי "החינוך המשותף" , זה הדבר האידיאלי עבור הילדים.

שתי המטפלות, נשלחו ללמוד "טיפול בתינוקות" ו"הילד הראשון של הקיבוץ"- עבר  מבית- החולים ישר לבית הילדים אשר נפתח עבורו, שתי המטפלות - טיפלו בו, ובלילה היתה"שומרת" מיוחדת, שהתחלפה מדי שבוע.

ההורים יכלו לבוא רק לתקופות קצרות, אבל כל יום היה לילד -"זמן איכות"  עם ההורים בין 16.00- 1900 לאחר הצבעה בשיחת- הקיבוץ  הוחלט לשלוח את כל מרכזי הענפים החקלאיים, לעבור "קורסים מקצועיים"במדרשת רופין",

 

אני נשלחתי ל"קורס מזיקים".

תגובות