ראיונות

הזרקור (105) עם ערן סעדה

"המסרים שלי מוסווים ומוסתרים במילים. לעיתים אבל אני בוחר לומר מסרים ישירים על אהבה, או איך כדאי להתנהג בעיני. אך כל אדם מבין את השיר אחרת, כי זהו מסר מן האלוהים, המסר בעיני המתבונן ובעיני השומע," הכירו את סוד קסמו של ערן סעדה.



1-קורות חיים.

תמיד הייתי אדם רוחני, עוד מילדותי הייתה לי משיכה לאמנות. אני מגדיר עצמי כרוחני בכל הרמות האפשריות: רואה דברים אחרת, חש אחרת, וההסתכלות שלי על הדברים – שונה. יש חיים מסתבר בתוך החיים עצמם. אדם אחד מסתכל על עץ ואומר: זהו עץ, והאחר יחוש שהוא חי.

אני בן 28, ספר במקצועי עובד במספרה עם אמי, גם מאפר מקצועי-ואת זה אני רוצה לפתח לתחום ההדרכה, בנוסף אני גם מנגן על גיטרה ומלחין חלק משיריי. לעיתים אני מלחין שיר או יוצר שיר בתוך חצי שעה, כשנחה עלי המוזה. אני חי ועובד בחדרה. יש לי אח בוגר ממני שהוא חוזר בתשובה. הגעתי ל"דרך המילים" לפני כשנה וחצי. מעט לאחר שאבי נפטר ממחלת הסרטן והכתיבה סייעה בידי מאוד. הייתי עצוב מאוד, רציתי לצעוק והמילים איפשרו לי לצאת במסע אל הנפש. האתר הזה: "דרך המילים" איפשר לי להתבטא, לשחרר, לגעת, להרגיש ולדעת מה אני רוצה מעצמי. ההבעה והכתיבה תמיד היו חלק ממני.

אני לא מאמין לכל דבר שנאמר, שונא את הזרם, לא רוצה לראות עצמי ככבש שהולך אחרי העדר, לא אוהב להיות עבד של אף אחד. אני אוהב להיות בחופש שלי. יוצא לטיולים, לוקח בקבוק מים ויוצא. לעיתים לבד ולפעמים עם חברים שגם הם דומים בחיפוש הטבע כמוני. אני יכול להתבונן בפרח זמן ממושך, אלו הם רגעים של התבודדות וחיבור אל עצמי. אני אוהב מקורות מים. בגיל 26 עשיתי טיול שכולו חיבור למקורות מים וחזרתי אדם טעון ומלא אנרגיות חיוביות. בשבילי המים הם מקור השראה, מקום של חיים.

בשיריי אני יכול להביא ביטויים מיניים ההופכים בדרך האנלוגית למשהו אחר, רך יותר ומיוחד. ומי שיודע לפקוח אוזניים יכול לשמוע את המוסיקה שאני שומע. חשוב לדעת להקשיב.

לפני חמש שנים עשיתי גמילה מהטלוויזיה אם ניתן לקרוא לזה כך. מצאתי כי הטלוויזיה מנחה אנשים מה לחשוב, מה לומר, ואיך להתנהג. אחרי שניתקתי עצמי ממנה קיבלתי הרבה מידע המוביל אותי למקומות מעניינים ומקוריים, מאפשר לי לא להימצא במקום של שבלונות וקלישאות לעוסות עבורך.

2-תחביבים.

מוסיקה, נגינה על גיטרה, כתיבה, איפור וצילום. אני אוהב אמנות ברמות גבוהות. אוהב גם לטייל בטבע. יש לי אוסף של קריסטלים-אבנים שאני אוסף כבר חמש שנים. לכל אבן מטרה ויעד משלה. אני אוהב חברים, קמפינגים, אוהלים, בשבילי הטבע היא יציאה למרחבים פתוחים. בנוסף, אני עושה קריינות עבור ערוץ הקהילה בחדרה והסביבה, וכתבה אחת פורסמה בכל הערוצים המקומיים.

3-מקומה של האהבה בחייך.

יש רצון גדול להגיע לאהבה האמיתית שלי. אהבה זה מקור האושר שמאפשר לנו להמשיך בחיי היומיום, לחיות. לאהבה יש כוח אלוהי בעיני. האהבה זה דבר אלוהי. בעבר חשתי אהבתי נעורים אמיתית, אך גם באהבות מזדמנות יש משהו. קרה לי גם שהתאהבתי אהבה ממבט ראשון. אני בעד לקבל מתנות מהחיים על הדרך. אהבה זו גם נתינה עבורי, לדעת לכבד, ולהודות.

4-מהו מקום המפלט שלך.

מקום המפלט שלי הוא בחוץ, להיות במקום מבודד, לרוקן את הראש ממחשבות, להתחבר לעצמי, להיות מחובר לצבעים האישיים שלי. באחד מטיוליי ביקרתי בעין השופט. למעשה, אין שם הרבה צבעים רק ירוק וחום. אך לאחר זמן מה הפכתי לחלק מהנוף, מהמישור, וכל הפחדים והצרות נעלמו באחת.

5-מהי ארץ ישראל עבורך?

ישראל היא מקום מיוחד. מקום חשוב עבורנו כיהודים, אנחנו לא עוד מדינה מבין 100 הארצות הקיימות בעולם, המדינה שלנו שונה משל כולם בעיני, אנחנו מחוברים אליה. עובדה שכאשר אנחנו חוזרים מחו"ל, ולא משנה כמה זמן נהיה שם, אנו מתבוננים מן המטוס למטה ונרגשים: חזרנו הביתה! אנחנו חלק מהנשמה של ישראל. גם לכל אורך ההיסטוריה, המדינה הזאת הייתה: אנחנו. יש לה קסם משלה. אפילו הלילה פה לא שחור, אם שמתם לב. הייתי זמן מה באוסטרליה ושם הלילה יותר שחור מפה, אני יכול להעיד על כך. כפי ששר זוהר ארגוב: יש דברים שלא נבין ולא נדע.

6-הטבע המתואר בשיריך, היכן הוא מצוי?

חוויתי הרבה טבע בחיי, ערכתי טיולים רבים והם נותרו בזיכרונותיי ומשם הפכתי זאת למילים. גם כשאדם רואה עלה נושר בטבע הוא מצוי בזיכרונו והוא משתמש בזה לשיריו. כך אני לפחות. כל דבר, בין אם זה בזמן נסיעה, או מבט על ציפור במעופה, הדמיון כבר יודע לעשות בזה שימוש.

7-האם אתה מגדיר עצמך כאדם אופטימי או פסימי?

אני מוצא את עצמי יותר אופטימי גם אם נפלתי פה ושם אני לומד לקום. אפילו כשעוקרים שיניים ניתן לשתול שן חדשה. אני לא מאפשר לעצמי לשקוע בעבר, רוצה רק להתקדם, לשאוף, ולהציב יעדים חדשים. לכן, אני רואה את החיים באור אופטימי, למעשה הכול טוב בחיים צריך רק להשכיל לראות זאת. אפילו יום לאחר מותו של אבי התבוננתי מהחלון, שמעתי את ציוץ הציפורים ולמדתי כי החיים ממשיכים. זה לא אומר שלא נפלתי לאחר מכן, אך תמיד ידעתי להתרומם למעלה.

8-מהם החיים עבורך.

החיים הם כמו סוד, סוג של לימוד מתמיד. כל האמנות היא חיפוש שבדרך. כל גיל מעניק לנו חוויה נוספת. החיים בעיני הם הרפתקה גדולה מאוד. הם נועדו ללמד אותנו לאהוב, להיות אנושיים, לדעת להעניק, ולהוקיר. זו מתנה נפלאה גם אם עלומה שקשה להבין אותה.

9-האם לדעתך אדם יוצר את עתידו.

כן, אדם יוצר את עתידו. הוא מכוון זאת באמצעות מעשיו. יצירת עתיד תלויה בהחלטות שאדם מחליט, כמו באוניברסיטה-אתה בוחר מבין הקורסים המוצעים מה תלמד.

10-מה מקומן של הבחירות שאנו עושים בחיינו.

בחירות הן לעיתים אילוצים ולעיתים זו החלטה חופשית לגמרי. אם אתה בפקק תנועה-זה לא תלוי בך, אם מישהו קרוב אליך נמצא בבית חולים-זה לא תלוי בך, אך מה אתה עושה עם זה-זה תלוי בך.

11-מהו החלום הגדול ביותר שלך.

הייתי רוצה להיות כוכב בשמים. אך אני גם רוצה ובוחר במה שהחיים מציעים לי. הכל עניין של זמן, אני יודע. כרגע, אני יודע שאני מעוניין לשנות מקצוע. אולי להיות זמר, אני אדם יוצר ובשיריי יש סוג של כמיהה וחיפוש.

12-היכן עובר הקו בין הרצוי למצוי.

אני רואה זאת כעניין של רצון ושאיפה, גם אם זה כרוך בויתורים פה ושם. חשוב לנסות בכל דרך להגיע אל היעד והמטרה שהצבת לעצמך.

13-מהי דרך הפשרה לדעתך.

יש מקומות שצריך להתפשר, סוג של ויתור כפי שציינתי קודם לכן. אך זהו גם סימן דרך האומר לך אולי אתה לא מתאים, אולי אין לך את הכלים המתאימים למטרה ספציפית זו. וכך צריך לקחת גם את המקומות בהם מתפשרים בחיים.

14-משפחה-מהי עבורך.

משפחה בעיני זה כבוד, ערכים וליכוד. בסופו של דבר, אנחנו מבינים כי המשפחה זה הדבר היחיד שנשאר. אני בקשר מצוין עם אחי הגר בבנימינה, נשוי ואב לשתי בנות. אני עובד עם אמי ומחובר להורי מתוך אהבה ורצון, הייתי עם אבי בכל תקופת התמודדותו עם המחלה הארורה וזה הביא אותי להבנה מהי הישרדות.

15-חברות אמת מהי, והאם היא קיימת בכלל?

יש חברות אמת ויש חברות המושתתת על אינטרסים. חברים אמיתיים הם אלה שאיתך לכל אורך הדרך וגם אתה מחזיר להם בכך שאתה מרים אותם מעלה ברגע שהם זקוקים. אני זכיתי בחברים תומכים ונותרים, גם כשהיה לי קשה הם היו שם ולא ויתרו יחד איתי, וכך אני עבורם. אני מאמין בחברות אמת.

16-מה אתה למד מבעלי החיים.

מבעלי החיים אני לומד מהי הערכה. הערכה למה שיש. גם ללא מילים בעלי החיים מעבירים לי את הערך: "להעריך", את מה שיש, גם אם זה מזון מועט שהם מצאו באותו יום.

17-מה אתה למד מן הטבע.

כשאני מטייל בטבע אני מרגיש בן אדם. זה שונה מסיור בעיר עם רעשים, בשלוות הטבע אתה מרגיש שלם, אתה שומע את אותם דברים שיש בהם חיים, יש נשמה מאחורי הטבע. הטבע מלמד אותך על מתנות היקום, בין אם זה חיות המחפשות מסתור בפני הגשם, או אימא אדמה שממציאה עצמה בכל פעם מחדש, יוצרת חיים. לא בכדי נאמר: מעפר באת ואל עפר תשוב. שם אתה הכי קיים שאפשר.

18-איך הגעת לאתר?

הגעתי לאתר דרך לקוחה שלי מחדרה: לימור דיין. התאהבתי באתר הזה בשל הפשטות והישירות שבו. האתר הזה מעניק מקום אחר, אני מרגיש שזה הפייסבוק שלי. אני מדבר עם אנשים שהכי מבינים אותי ומקבלים אותי כמות שאני. הפייסבוק כבר משעמם אותי ו"דרך המילים" עמוק ומעניין.

19-איך שיר נולד אצלך?

יכול להיווצר בשנייה אחת, כתוצאה משיחה, מסיטואציה. לא אחת הוא נולד ממבט בעיניים, ממחשבה רגעית, או דמיון חולף. אני עוצם את עיני ומתערבב עם המילים. גם לפני השינה אני עוצם את עיני, שם את הנייד שלי בנעל שלא יפול (כפי שנפל ונחבל פעמים רבות), ואני יכול לצאת במסע לכל מקום שארצה. דווקא כשחושך בחדר, הדמיון מאיר אותי ושם נולדות היצירות. יש סרט בשם: "אוגוסט טראש" שבו ילד שומע צלילים. עבורי היה זה סרט מרגש שהבהיר לי מהי נפש האמן, זה המחפש ומנסה להבין את עצמו. יש תדר שרק אנשים רגישים שומעים והוא מצוי מתחת לרבדים הקיימים, זה מביא אותי אישית למצב של התנתקות מהמציאות הנראית לעין. זהו העולם האישי שלי, כשצליל ומילה חוברים יחדיו.

20-מהי האמירה והמסר בשיריך?

המסרים שלי מוסווים ומוסתרים במילים. לעיתים אבל אני בוחר לומר מסרים ישירים על אהבה, או איך כדאי להתנהג בעיני. אך כל אדם מבין את השיר אחרת, כי זהו מסר מן האלוהים, המסר בעיני המתבונן ובעיני השומע.

                     חמשת היצירות האהובות על ערן סעדה  

סובב סובבני.
http://www.galiwords.com/Show_Chosen.asp?DynamicContentID=89266

עטוף מכחול – השיר שהקדשתי ל"דרך המילים". שיר שנכתב בזמן קצר מתוך תחושות מאוד עמוקות.
http://www.galiwords.com/Show_Chosen.asp?DynamicContentID=89285

עוקץ.

קרבות ומלחמות.
http://www.galiwords.com/Show_Chosen.asp?DynamicContentID=89482

שתראי את העולם שלי.
http://www.galiwords.com/Show_Chosen.asp?DynamicContentID=89173

אלה הם שיריי האחרונים ואולי דווקא משום כך אני מחובר אליהם במיוחד, לפחות כרגע.

 

תגובות