סיפורים

היופי הוא כל דבר שמביטים בו באהבה


"אחוות הנשים"  קראנו לחבורת הבנות , עשר במספר . עשינו לנו חוק להיפגש כל יום ג' ראשון של כל חודש  בתורנות אצל כל אחת . המארחת מכינה חומר מעניין מבלי לגלות מראש מה הנושא , הפתעה לכולן.

בחודש שעבר נירה הזמינה את אחת מסוכנות השווק של פנינה רוזנבלום, האחת והיחידה ,
נערת הזוהר שהגשימה חלום, בססה עצמה יש מאין כבעלת עסק ואפילו לכנסת הגיעה לשעה קלה.
 בסוף הערב חילקה דוגמיות של התבלינים החדשים ומוצרי המזון , קו היצור החדש של פנינה. הגיע תורי. החלטתי לקחת נושא דומה אך גם עם שוני בתוכו.
הערב יגמר ללא דוגמיות הפעם, הן תוכלנה לקחת הביתה רק תובנות ומוסר השכל..

                        ************

"בנות" שקשקתי עם כפית על כוס המיץ שלי.
"אני רוצה להתחיל. הפעם הנושא הוא:
מהו יופי? כולכן בטח תענו:
היופי שוכן בעיני המתבונן.
אם אשאל מיהי היפה בעולם? לכל אחת מכן תהיה תשובה שונה החל מליז טיילור, בריג'יט ברדו ,ועד יעל אבקסיס ורינה מור ובוודאי יעלו שמות של נשים יפיפיות ומיוחדות.
ומיהי המכוערת ביותר? רציתי הפעם לחזור להיסטוריה של המאה ה-14.

"האישה הגרוטסקית" צוירה על ידי הצייר הפלמי מאסיס המוצגת בגלריה הלאומית של לונדון , ואף לאונרדו דה  וינ'צי צייר תרשים של דמותה של מרגרט מאולטש הדוכסית מטירול שכונתה כך בגלל העיוות בפיה וסנטרה.  היא חלתה במחלה שנקראת "פאג'ט" הפוגעת בעצמות ומעוות אותן . מרגרט  מאולטש [בגרמנית פה-כיס]. התמונה צוירה והבליטה את שדיה ועורה המקומט ,ראשה כמעט קרח, ופניה המשונים. הצייר אף הוסיף פרח בידה,  שהוא סימן לשאיפתה להתארס ולהתחתן.
 

היא נולדה בבית של דוכס שליט , במחוז טירול שהיה אז מדינה עצמאית  ועדיין לא סופח לאוסטריה.
כבת של שליט הפכה אוטומטית לחלק בלתי נפרד מסחר בין המשפחות האצילות ,כלומר הילדים נישאים זה לזה עוד בילדותם מבלי שנשאלו על כך, כדי לחזק קשרים ולהרבות רכוש ונכסים.

בגיל 12 השיאו אותה להנרי, הדוכס מלוקסנבורג. היא היה בן 9 שנים בלבד.הילד נחרד כנראה מהמראה שלה וזועזע קשות. הם מעולם לא קיימו יחסי מין. הוא לא היה מסוגל להתקרב אליה ואף לא לנהל את ענייני המשפחה כראוי. ולבסוף ב-1341 , כשלא יכלה לשאת עוד את ההתעללות שלו בה, ניצלה את שליטתה בממלכה וגירשה אותו, כשהיא זוכה לשיתוף פעולה נצד שכבת האצולה  בשל כוחה כשלטת והבוז הרב שרחשו לבעלה.

במקומו היא נשאה לבנו של הקיסר מבווריה לואיס. גם הוא לא רקד משמחה על הרעיון, אבל אביו אילץ אותו להתחתן ורצונו שלו לא נחשב כלל.

האפיפיור הביע את זעמו על כי גרשה את הנרי בלי רשות מהכנסיה  ואיך זה שאישה מנהלת ממלכה שלימה כל כך טוב?
מרגרט, שהוכיחה כי בעלה  אימפוטנט  [במיטתה או בכלל?!], ואז לא נותר לכנסיה אלא לגרשו ולאשר  את נישואיה החדשים.

קראו לה מכשפה, שטן, ומראה פניה עזר להמונים להאמין בכך. פרץ מרד של שכבת האצולה , אך היא ובעלה דכאו אותו.
לואיס  לפחות מילא חובותיו  כבעל, ומרגרט ילדה שתי בנות ובן.

ככול שהייתה מכוערת בכל הסטנדרטים המקובלים גם אז וגם היום הייתה בה אינטליגנציה טבעית רבה. היא דברה גרמנית ולטינית, למדה עם הכמרים תאולוגיה והיסטוריה והפגינה יכולת פוליטית מדהימה וניהול מעולה . תופעה נדירה מאד בימים ההם לא ציפו מנשים לעסוק בפוליטיקה, אך היא הצליחה בשטח זה אך כל איפור שהוא לא הסתיר את כיעורה.

היא הפכה את טירול לנסיכות למופת והייתה האישה היחידה ששלטה על נסיכות בכל אירופה.
כישרונותיה הובלטו במיוחד בשנת 1348 כשהתחוללה מגיפת הדבר האיומה שהגיעה מהמזרח ופגעה בכל אירופה. "המוות השחור" המית שליש מהאוכלוסייה  תוך שלוש שנים בלבד. המגיפה הגיעה גם לטירול. שתי בנותיה מתו אף הן מוות איום . אך היא השתלטה במהירות על האנרכיה שנוצרה  בעקבות המגיפה והצליחה לשקם ולפתח  כלכלית את הנסיכות.

למרות כל כשרונה לא זכתה מעולם בחיבת העם והאצולה ומי שקטפה את זרי הדפנה הייתה יריבתה אגנס פון פלבון שנחשבה לאחת הנשים היפות ביותר בטירול. ה"קלאודיה שיפר" של טירול. כולם חיזרו אחריה ונאבקו באכזריות על שמה.

היא הייתה אצילה, יפה ושחצנית. חסרת חכמה, ולכן קבלה כמובן מאליו את הערצת ההמונים שראו בה מלאך לעומת מרגרט המרשעת, ונחשבה טהורה ממש. השתיים היו מסוכסכות תמיד ואגנס ראתה עצמה כשליטה בזכות יופייה הרב. היא ניסתה להפיל את מרגרט במזימה מסובכת, אך נאסרה והוצאה להורג. מרגרט הואשמה במותה  וכי סתם רצחה אותה ללא סיבה.
מרגרט הפכה לשנואה יותר, ומזגה הרע נודע ברבים, כתוצאה מהיחס הרע שקבלה מכולם.
התקפי הזעם שלה הלכו והתרבו עם הזמן.
בנה היחיד ובעלה מתו תוך שנתיים, וכמובן שחשד השווא  נפל עליה והשמועה פשטה כי היא הרעילה אותם.
לאחר מכן עברה לוינה, והעבירה את המלוכה לבית הבסבורג . שמה הפך לשם מקולל ושנוא בכול המחוז.


פרצופה של מרגרט פה גדול צויר על ידי ג'ון טנייל שהשתמש בה כקלסתר פניה של הדוכסית בספרו של לואיס קרול "אליס בארץ הפלאות".כך הפכו פניה למוכרות למיליוני אנשים שקראו את הספר.
בדרך זו היא זכתה לסוג של אלמוות בעוד שאגנס היפה וכול מעריציה נשכחו לחלוטין.

הסופר היהודי ליאון פויכטוונגר כתב עליה רומן היסטורי בשם "הדוכסית המכוערת" בשנת 1923 ואף הצגה נכתבה על חייה. את דמותה גילם גבר.

אז מהו בעצם יופי ?

עריצות קצרת ימים?
כערפל חולף?
בכול דבר מסתתר יופי, אך לא כל אחד רואה אותו,
אבל
היופי הוא כ ו ל  דבר שמביטים בו באהבה.

אגב, בנות, מישהי כבר טעמה את הגרנולה של פנינה?

 


 

תגובות