ראיונות

הזרקור (81) עם ערן סעדה

 
הכי רוצה למצוא את ייעודו בחיים ולהיות מאושר, ובינתיים הוא פורט על הגיטרה, פורט על מיתרי הרגש במילותיו ונמצא אתנו כאן באתר. כמה נפלא שזה כך. ערן סעדה – טבע, צלילים, וראייה אופטימית לחיים.


1-ספר את קורותיך

-נולדתי ב3.3.85 יליד מרץ.

אנחנו הדור האחרון שקראו לו דור ללא טכנולוגיה, בדיוק בכיתה ד' או ו' הביאו לנו ווקמן.

בילדותי הייתי נער עם המון מרץ, מחפש ריגושים חוויות טיולים, ולא הייתי אוהב לוותר על כלום. מה שרק אפשר לעשות הייתי עושה. מקור השירים שלי בא אלי בזמן שאני מתחיל לדמיין ולפנטז שהכול אפשרי. ברגע שאני יוצא מהמימד האמיתי של המציאות ודורך רגליים במימד הפנטזיה שם הכל מתגלה אל מול עייני.

הייתי ילד שחיפש תעסוקה כל הזמן, ואז ראיתי במספרה של המשפחה אופציה להעסיק את עצמי,

וזאת הייתה יצירת הזדמנות בשבילי להשיג דברים שרציתי וידעתי שלא יתנו לי אם אבקש,

ראיתי בזה הזדמנות ליצור אומנות בשפה האישית שלי, וכך התחלתי לגלות מהו אמן ואת סודותיו, ואיך יצירה מתבטאת על גבי דף עם מילים על שיער או ציור על קיר, ברגע שמתווספת אליו נשמת האומן.

כשביליתי לראשונה בפסטיבל שממש נשארתי מחוץ לתחום ההורים, חוויתי טבע של שלושה ימים ללא עיר ללא עשן, פקחתי עייני לעולם ירוק יותר.

בכיתה ז' היה לנו שיעור דרמה בשבילי זו הייתה חוויה,כל ההצגות שהלכתי אליהם נתנו לי השראה של אומנות שונה, שפה ללא מילים שנתנה לי ללמוד הרבה מן השתיקה.

כשראיתי לראשונה גיטרה מאוד נמשכתי לכלי, הצלילים שלו הדהדו אוזני למנגינה נעימה. כשניסיתי לפרוט לראשונה הצליל שהתנגן היה שהקסים את אוזני,  יצר אצלי עולם של פנטזיה חדשה עולם של צליל ללא מילים.

הייתה לי תקופה שבה התחלתי לצייר ציורים שונים. הציורים היו יוצרים המון דמויות שונות ומעניינות, דמויות ללא מילים ככל שניסיתי להגדיר אותן במילים לא הצלחתי ורק ציירתי אותם.

החיבור המעניין שקרה לי לאומנות קרה בכיתה י' התחלתי ללמוד אומנות ציור, וראיתי את זרימת המכחול על הבד. הבחנתי מה קצת צבע יכול לעשות לתת חיים ומה אפשר ללמוד על תמונה דרך צבע ואת הביטויים שמתאימים לציור.

היה לי אבא שחלה במחלת הסרטן, למדתי להתמודד עם זה וגם יצא לי ללמוד את הדברים הבאים:

במשך השנים למדתי מהי אהבה, כאב, שמחה, אושר, צער, חיוך, יגון, ריגוש, חיסרון, שלמות. עם הזמן למדתי לחבר את כל החומר שלמדתי, ולהפיק ממנו תועלת ולראשונה שביקשו ממני לכתוב שיר הצלחתי ללא היסוס,פשוט כתבתי.

בגיל 23 החלטתי לשנו את הכיוון, לקחתי את עצמי בידיים ולהתחיל ללמוד לנגן על גיטרה, הויתור היה אין סופי אך הניצחון היה אפשרי.

עם שנים זה הלך והשתפר ההתקדמות נהייתה מקצועית יותר ויותר, וכך למדתי צד חדש באומנות מנגינה ללא מילים, מנגינה עם הרמוניה. יכולת לשמוע עם הזמן שבשקט יש מנגינה כל כך יפה כל נעימה לאוזן, ואז התחלתי להתחבר לצלילים שלא ידעתי איך לבטא אותם עד שהתחלתי לחבר אותם ולקבל צליל עם הרמוניה.

2-אהבה היכן היא פוגשת אותי בחיים?

-במקום הכי לא צפוי אני פוגש אהבה לפעמים ברחוב לפעמים באוויר, כשאני מנגן כשאני כותב אני מוצא אהבה במילותיי. לפעמים שנדמה לי שאני כל כך לבד ואהבה חסרה, אני רק מבין שהיא נמצאת בכל רגע ורגע. זה קורה שאני פוגש אנשים חדשים, מאז שזכיתי להכיר את האתר "דרך המילים" שאותו הכירה לי ידידה נפלאה, התחלתי לראות את המשמעות בכתיבה וגיליתי תחושה של אהבה שלא ידעתי מעולם, לראות אנשים שנהנים מהכתיבה שלי מהמילים, ולראות שזה גורם להם לשמוח אז גם שם אהבה פוגשת אותי.

3-אהבת נעורים או אהבת בוגרת, מה עדיף?

-בעייני אהבת נעורים היא אהבה אמיתית בה כל רגש מודגש ביופיו, היא מסמלת טוהר, שלמות, ואמת. המבט הראשון שמשתיק אותך, המגע הראשון שסוחף אותך, הנשיקה הראשונה שמרגשת אותך,ואהבה הראשונה שמרגשת אותך.

אהבת נעורים הזוהר שבקסם של האהבה.

4-האופק, הינו מוטיב חוזר אצלך, מה משמעותו עבורך?

-בעייני האופק מסמל חירות נקודה לשאיפות, מקום שהנשמה רוצה להיות...אופק בעייני הוא נקודת היעד אליו אני רוצה ושואף להיות מקום ללא גבולות. הגשמת חלום ילדות.

 

5-כיצד נכתב שירך "דרך המילים."

-השיר "דרך המילים" נכתב אצלי בעקבות מסע שעברתי, שינוי החיים שהתחולל אצלי. חזרתי אחרי יום צילומים ארוך עם רצון לכתוב, עליתי לרכבת התיישבתי על יד החלון ואז החלה ההשראה שקיבלתי. קולו של הקריין התחנות שעברתי הצבעיים שראיתי וכך כל המילים התחברו לי על דף, הרצון שלי לשחרר משהו בתוך תוכי שחיפשתי הרבה מאוד זמן ועכשיו הבנתי איך לשחררו, ואני נהנה ממנו בכל רגע ורגע.

6-עונות השנה מה אומרות לך?

-עונות השנה מהן אומרות לי? כל עונה בעייני מסמלת תקופה חדשה, תקופה עם צבעים חדשים, ריחות חדשים, חיים חדשים בעיקר התחדשות של דברים חדשים.

בכל עונה יש לה את הקסם האישי שלה. כמו הקיץ שמביא עימו חמימות ואהבת נעורים.          החורף שמביא עימו את ריח האדמה הרטובה.                                                                   האביב שמביא עימו פריחה חדשה.                                                                                                והסתיו שמתכנס בעצמו בכדי להיוולד מחדש.

7-מהי הסימבוליות שאתה מוצא בים?

-הים מסמל לי את גודל נתינתו וגודל לקיחתו, ההשראה של הים שהוא מכיל השראה כל כך גדולה של סודות גדולים, אני מוצא בשתיקה של הים את זעקתו הגדולה, לא משנה כמה אני מתפרק בים ומוציא את כל מה שיש לי הים פשוט מחזיר לי השראות גדולות, זה המקום היחיד שבו אני מוצא את השלווה הגדולה של הנפש.

 8-מהו זיכרון הילדות הכי חזק אצלך?

-הטיול לטבריה עם אבא. זה היה המקום הכי מקסים שראיתי הכנרת, האוויר הצלול המים המתוקים והשמש החמה.

9-*מהו הזמן נכון ביותר עבורי...:עבר,הווה עתיד..?

לכל זמן נתון משלו.

העבר...בעייני מסמל את מה שלמדתי ומה שבעצם בנה אותי בחיים והביא אותי להיות הדמות שאני קיום.

הווה... היום אני רק בונה את ההווה ומחכה לכל הפתעה אפשרית, ובונה בעצם את העתיד שלי דרכו. ולמצוא את היעוד שלי.

עתיד...מקום היגיעה של העמל שעבדתי בשבילו...

אני בעד ההווה הזמן הטוב ביותר עבורי זה ההווה, כח החיים.

 

10-מהם הצבעים האהובים עליך ולמה?

אני אוהב את כל הצבעים. ובעיקר כחול, הצבע שלו הוא תשוקה לעיניי, הוא מסמל עוצמה מרחב מקום ללא גבולות נעים רגוע. צהוב..מסמל בעיניי חום מרכז עוצמה גדולה ושליטה.

סגול...מסמל בשבילי רוחניות דמיון נחת שלווה יצירתיות .

 

דמויי הטבע מופיעים רבות בשיריך, מהו הטבע עבורך ומהיכן אתה שואב את השראתך?

הטבע עבורי הוא עולם בפני עצמו, מקום שבו הכול מתחבר אחד עם השני, מקום שבו החיים לא מפסיקים לחיות...חיי הבוקר הזריחה ציוצי הציפורים...וחיי הלילה שונים ומביאים עימם קסם אחר.

ההשראות שלי מגיעות מכל מקום שבו אני נמצא, במיוחד שאני עוצם עיניים לפני השינה ברגע הזה מתחילים לי כל המילים להתרוצץ בראש.

11-הירח והשמש-דבר עליהם

-השמש היא עוצמה שמביאה עימה אור ביטחון והשראה לראות דברים ביופי אחר, השמש מביאה עימה התעוררות ליום חדש,לחיים חדשים חוויה חדשה התמודדות השמש מביאה עימה תקווה.

הירח מסמל באורו רומנטיקה אהבה רגש,צורתו מחמיאה כל החודש כמו בלראות תינוק שבא לעולם.

הירח מביא עימו חודש חדש, לתקווה מחודשת, ושמחה בלידתה מחדש.

12-כיצד גיליתי את הכתיבה בי..?

-את הכתיבה יצא לי לגלות בבית הספר בחטה"ב כשהגשתי את העבודה שלי ואז המורה שלי אחרי שבדקה את העבודה ואמרה לי  שהעבודה מעולה אבל אני כותב מלא ויש לי משהו מעניין בכתיבה

לקחתי את זה לצומת ליבי והתחלתי לפתח את זה בכתיבה של רשימות מכתבים וכו'.

בכיתה י' למדנו הבעה וספרות שתי המקצועות האלו נתנו לי כלים לכתוב נכון ולהתחיל לכתוב יותר טוב וכך המשכתי עם זה מעולם לא הפסקתי לכתוב ואז לפני שנה 29/12/2011, אז הגעתי לרכבת הוצאתי מחברת ועט והתחלתי לרשום וכך גיליתי שאני כותב את מה שאתם קוראים.

13-איך הגעת לאתר שלך?

-לאתר עצמו הגעתי דרך חברה טובה ששמה...וההמלצה החמה הייתה ממנה וכך הגעתי לאתר.

איזה כיף שהגעתי לכאן..:-)

14-מהו החלום הגדול ביותר שלך?

למצוא את היעוד שלי בחיים..ויותר מזה להיות מאושר.. :-)

15-איפה אתה רואה את עצמך בעוד חמש שנים מהיום..?

שאלת השאלות...אני מאמין באמונה שלמה שלמקום בו אני צריך להגיעה בעוד חמש שנים,  יהיה הבית שלי המשפחה שלי ובו גם השמחה..:-)

16-מיהו הסופר האהוב עליך?

-אין לי כזה

17-המשורר האהוב עלי ?

-גם אין לי כזה

 

                      חמש היצירות האהובות ביותר על ערן סעדה

-התחלתי לכתוב על חמש יצירות האהובות עלי ורשמתי כבר שתיים,ואז עצרתי לרגע ואמרתי לעצמי אין כזה דבר רק חמש יצירות שאני כל כך אוהב אני אוהב את כולן,

הסיבה לכך שאני רשמתי אותם, חשבתי עליהם, אפילו נשמתי את היצירות שלי זה יצא ממני באהבה גדולה לכל מה שכתבתי אני לא יכול להגיד.

 

 

תגובות