ראיונות

הזרקור (67) עם א. מיכאל

1-זיכרונות מארץ הולדתך-ברבים משיריך מצאתי נוסטלגיה לילדותך בטוניס. ספר על שני זיכרונות מיוחדים משם.

-ארץ ילדותי היא אותה חממה ראשונה שבה נבטתי ,הבית המיוחד עם החצר הפנימית,השכנים עם הלב החם שתמיד פנקו אותנו הילדים במטעמים. מגיל 9 אני זוכר את ימי הראשון: רחבה ענקית מרוצפת להקת נגנים וכולם רוקדים, יהודים,נוצרים,מוסלמים. מכל הארצות שגרו בעיר ספקס שבתוניסיה. החגים בעיר ספקס היו רווים בצבעים של יחד בחג הסלבסטר {פפה נואל} חגגו כולם עם הנוצרים,אבא היה מחופש לפפה נואל מטעם המונו פרי סופר גדול,היה לו סל על הגב מלא הפתעות.שנים לא זהינו שזה אבא שלנו.

2-ניחוחות מטבח אמך חרוטים בך אף הם. מה התבשיל האהוב עליך מכל.

-שאלה קשה מאוד. אשיב עליה עם דמעות: סעודת יתרו קרובה אימא יושבת בחצר הפנימית בבית ומורטת את הנוצות של היונים, לאחר מכן היא מוציאה את החלקים הפנימיים, את הלבבות והכבדים היא שמה במחבת עם רוטב מיוחד של צלפים וזיתים. מדובר בשתים עשרה יונים. לכל בן יונה. גם דודים באו לאכול איתנו סעודת יתרו. היונים הושמו בסיר מרק. מרק יונים מעודן וטעים להפליא. שלמות הוצאו היונים מן המרק החם. אימא הכינה מילוי מהמם של תפו"א ביצים קשות ורכות ועוד חומרי טעם מלבבים.הכל הלך עם הרוטב אל התנור. בלילה ישבנו כל הגברים כולם סביב שולחן שרנו עם אבא כשהוא מתופף בדרבוקה.

3-מהי אימא עבורך.

-אימא עבורי היא עולם ומלואו, לתאר את אותה עריסה נפלאה ורכה שאלוהים ברך אותי לגדול בחיקה, כל השירים השמחה הריקודים שלה. אישה מיוחדת ענקית שגדלה תשעה ילדים עם הרבה אהבה. אימא ששמחה אחרים היתה אוזן קשבת לשכנות, בכל בעיה היו פונים למרגו, כל אירוע מרגו מייעצת עוזרת מכינה את שולחן האירוח. אחותה הקטנה שעוד בחיים בצרפת, גדלה אצלנו מאחר והסבתא נפטרה אומרת אחותי une perle .un diamont .פנינה יהלום זאת אימא שלך

4-מורשת אביך-ספר עליה.

אבא היה מסורתי אוהב את העולם ואת הבריות. אהב לנגן ולשיר בכל אירוע חגיגי. ניגן עם להקה נוסע לכל הילולה ברחבי תוניסיה בג'רבה. אבא אהב את החגים הוא השתדל למצות אותם עד הסוף, בעיקר המטעמים המיוחדים לכל חג. היה לו קול רך בשירה ובתפילה. הוא היה גאה בילדיו הרבים במוצאי שבת לוקח אותנו לגלידה בקפה תוניס. אבא היה מכין לחג הכיפורים ביצים עטופות בבצק ואפה לנו בתנור. את החבושים עטף בתוך מגבת מלאה בציפורן שיהיו מוכנים להרחה בחג. בתי הבכורה שזוכרת את סבא שלה אומרת שהוא מופיע לה בחלומות.

 5-ספר על עלייתך ארצה: באיזה גיל היית, מה היו התחושות.

-בגיל תשע עליתי לארץ ישראל. אני זוכר יום שישי בעיר ספקס כל המשפחה מצטלמת עם האח הבכור ז"ל שהיה עו"ד. הוא יזם לנו את העלייה לארץ. ביום שבת נפרדנו מהשכנים, מהדודים שנשארו. בלילה הופיע משאית כמו כבשים עלינו נסענו שעתיים עד נמל העיר תוניס, עלינו לאונית משא ששטה למרסי בצרפת. הקאנו בלי הפסקה אח אחד לא הפסיק לבכות, הוא הדביק את כולנו בבכי.אני לא הבנתי אז בשביל מה היינו מוכרחים לעלות לישראל. היינו בגיל שלא יכולנו להחליט, גם אימא לא ראתה בשינוי צעד חיובי, היא סמכה על בנה הבכור העו"ד כי הוא הבטיח שידאג לה. אהבתי כל כך את בית ספרי את החברים השכנים היונים שאבא גידל על הגג.

6-האם אתה מזדהה עם עולים חדשים והקושי שלהם להשתלב בארץ חדשה, להתמודד עם מנטאליות אחרת ושפה זרה?

-בראשית יש להדגיש כל עולה חדש וארץ מוצאו. אי אפשר להכליל. כמובן שלמדינה יש את החלק הגדול בקליטה ,אסור לנתק עולים חדשים מחבלי אותם אחראים בקליטה. אני זוכר אותנו אבודים בכפר עקיר. אבודים בשפה, ללא יכולת לתקשר עם השכנים שהיו מתימן. אימא לא הבינה עברית. העולים מתימן נקלטו די טוב התנאים לא השפיעו עליהם. אנחנו למשל באנו מתרבות צרפתית פולקלור תוניסאי. דוברי צרפתית. יש להקשיב לכל תרבות לכל שפה.

7- מהי ארץ ישראל עבורך.

-מכורה שלי ארץ נוי אביונה.למיכאל זה הבית כי אין לא אחר.כן לצערי ליהודי באשר הוא אין בית אחר,אני זוכר שבצרפת כינו אותי {פיה נואר} רגל שחורה, בניס לא רצה בעל חנות למכור לנו. בקיצור אין לנו ארץ אחרת.פה גדלתי ,פה התחתנתי,פה גודלים ילדי ונכדי.

 8-ספר כיצד הכרת את אשתך.

- את אשתי הכרתי בדיסקוטק קליפסו ברמלה. הייתי אחרי פציעה והחלמה ארוכה, הלכתי לרקוד ולשכוח, היא ישבה וגופה נע לקצב השירה חיכיתי לשיר לא קצבי. הייתי קצת מוגבל אך כשנוגן ריקוד הסלואו ניגשתי אליה והיא קמה לרקוד איתי למזלי הטוב.

 9-מהו סוד הזוגיות המוצלחת בעיניך.

- בזוגיות יש שני צדדים כל אחד בא ממצע אחר, חייב מישהוא אחד תמיד לוותר, הצד החיובי נמשך לצד ההפוך לו מחזק את התא המשפחתי. הקשר היפה שבנינו אשתי ואני נובע מכך שהיינו עסוקים בלתת. חשוב מאוד בזוגיות לשמור אותה עם הרבה אהבה. כמובן ישנו החיבור החשוב לדעת תמיד את הצרכים של הבן זוג ולא לזלזל בהם.

 10-מהי משפחה עבורך.

- המילה משפחה היא כל העולם בעבורי. כל הזמן אני מדגיש לילדים לשמור על הקשר המשפחתי, לעזור, לתמוך, להרבות בביקורים ואהבה. כן אהבה ביניהם, בין הילדים, לעזור גם מבחינה כספית. המשפחה המאוחדת זה המון כוח.

 11-טבע האדם – כיצד אתה מגדיר אותו.

-לי נראה שטבע האדם הוא דפוס אביו ואימו והסביבה שבה גדל. מאחר וגדלנו דורות של תינוקות אני רואה את ההשפעה שלנו היום בתוכם. זה מדהים עד כמה האמרה שטבע האדם לא משתנה. חשוב מילדות לעצב אותו חיובי.

 12-מה  הדבר האהוב עליך ביותר אצל הבריות.

-הבריות בעולם יוצרים את סביבת חייהם. כשאני הייתי בניוזילנד ראיתי אנשים אוהבים פתוחים עם דלת פתוחה. הדאגה שלהם לסביבה, הדאגה שלהם לבעלי החיים, התודעה שלהם בכל מה שנקרא בריאה, טבע, סביבה כל כך חשוב לא להיות אנוכי .

 13-מה הדבר השנוא עליך מכל אצל בני האנוש.

- בני אנוש נולדו לבלות בעולם תקופה, אני שונא את האגואיסטים, את האכזריים, בעולם יש שרשרת קיומית לכל הבריאה.

 14-לא מכבר חלית  והכתיבה הייתה לך לעזר. תאר זאת.

- כשבן אדם חולה הוא מאבד את הביטחון שלו בצורה חדה לדיכאון, במיוחד כשהמחלה מגבילה אותו חזק . במקום לבכות על גורל אכזר אני כותב, כל מילה היא חיסכון בדמעה. אני זוכר את העורבני עם הצבעים הכחולים הכרבולת בראש, שהשכיח את כאבי ונתן לי חומר לכתיבה כך כתבתי: שלום לך עורבני האם באת לשאת את כאבי...בכלל הכתיבה היא שחרור מתחושות בעולם שאנו חיים.

 15- האם הגישה שלך לחיים השתנתה בעקבות מחלתך והחלמתך, ואיך בדיוק.

-קשה לי היום לכתוב על גישתי לחיים בגלל...שאני יכול להבדיל בין פציעה בעל כורחי, לבין ניתוח שנקרא קל, לבין ניתוח קשה. אבל לעבור את הניתוח הזה שנקרא ניתוח לב מעקפים היה כאן שיא השיאים גם מבחינת סבל, הן מבחינת מוגבלות. ההחלמה הייתה קשה, שהיתי חודש שלם בשיקום למדתי לאכול, ללכת, לעלות במדרגות, בכלל כמו תינוק. כאן חל אצלי תגובה של חמלה כלפי ילדים, חולים, נזקקים, אני עוזר ככול שאני יכול לזולת.

16-ספר לנו על עצמך – קורותיך: עיסוק בעבר, תחביבים, בני משפחה וכו'.

מיכאל נולד בשם מסעוד סבתא מזלה רצתה שאני הצליח בכל בספקס היה איש עשיר וחכם שקראו לו מסעוד. מאחר והיינו גרים תחת שלטון צרפתי קראו לי מישל. בעיר ספקס ידעו כולם שמישל מצטיין, גאווה לקהילה היהודית. העלייה לארץ ישראל לא שינתה את יכולותיי האינטלקטואליות. כשסיימתי לימודים יסודיים נשלחתי ללמוד בבויאר בירושלים. מרוב שאהבתי את אימי בכיתי וחזרתי ללמוד בתיכון רמלה. בכיתה י"א לאחר שאימי נפטרה נשלחתי לפנימייה של הטכני בחיל האוויר, למדתי אלקטרוניקה במגמת טילים חדרי בקרה ומכ"ם. שירתתי בח"א. לאחר שנפצעתי החלה הידרדרות במצבי הרפואי ונשלחתי לעבוד בלוגיסטיקה בקבע. לאחר שנים בקבע השתחררתי בנכה צה"ל. עבדתי זמן מה במס הכנסה למדתי הנהלת חשבונות לסוג שלוש. אחרי כן אשתי פתחה פעוטון עבדתי איתה חמש עשרה שנים. עם הזמן פתחתי בית כנסת במושב לימדתי ילדים לבר מצווה, עזרתי לילדי המושב בלימודים. האהבה שלי תמיד הייתה לבעלי חיים, יונים ציפורים, כלבים חתולים. הייתי קונה ציפורי שיר ומשחרר אותם לטבע. יש לי תמיד את הצורך בלדאוג לאימא של אשתי שהגיעה לגיל מופלג. לכל הילדים והנכדים שיהיו שמחים, אני אוהב את החגים שבהם אני מארח את המשפחה וחוגגים עם כרס מליאה בשיפודים ועל האש.

 17-מה החלום הגדול ביותר שלך.

-יש לי חלום להביא לארץ את הבת היקרה שלי צהלה שנמצאת בניו זילנד עם הנכד אושיין. בתי היא יהלום של נשמה. החלום הזה חייב להתגשם כי הוא בוער בי. רק בעיה כספית מפרידה להגשמתו. אני מקווה שזה יתאפשר לי.

 18-האם הגשמת אותו ואם לא-מה אתה רוצה לעשות על מנת להגשימו.

-כפי שציינתי מאחר ומדובר בכסף. זה יהיה עניין של זמן וכמו שהתאפשר לי לפני חמש שנים לבקרם, אני תקווה שגם יתאפשר לי להביא אותם אפילו לחופשת מולדת.

 19-מה המוטו שלך לחיים.

- בחיים יש את אותם השורשים, את אותה האדמה, את הפירות המתוקים. אלוהים נותן לי את הכוח לעמוד על המשמר כדי שכל מה שהוא בירך אותי. יחיה , יזכה, יאריך ימים בטוב ובנעימי .יחד איתי ואשתי היקרה.

חמש היצירות שא. מיכאל אוהב במיוחד:

הייתי בוחר בשירים על אימי היקרה .אותו מצע רך שגדל אותי.

אבא גם אתה כי התמונה עם השיפים המבט המבוהל ,זה שלא ידעתי בימי חיו כמה הוא סבל.

הנוסע בזמן שיש בו מסר לשחרר את גלעד .סוף סוף שוחרר.

בגני המופלא שבו אני יוצר עולם של חלום לכל הילדים.

השיר שכתבתי על נתי מוטי בניוזילנד מקום שבו החלום מתגשם בטבע הסולידי. אין כמו הטבע המרענן גוף ונפש.

 

תגובות