הודעות והגיגים

ככה פותרים בעיות שחיתות בחבת חשמל--שימו לב לתגובות המנהלת ת

שלטון פחד בחברת חשמל: מה קורה לעובד שחושף שחיתות במונופול?

נציג עובדי חברת חשמל בכרמיאל החליט לצאת למאבק במנהלת בעקבות תלונות העובדים והפך לשק חבטות. לאחר שהודח מתפקידו והועבר לאתר הפסולת הוא פנה למבקר המדינה שהגן עליו והשיב אותו לעבודתו. אבל המנהלת לא שכחה. "אני לא עובדת אצל מבקר המדינה", אמרה לו וכעבור זמן מה זקשבסקי מצא עצמו בחקירה במשטרה. חברת חשמל: "הוא ניצל לרעה חוק ופגע בחברה". על מסכת האיומים שעברו עובדי חברת חשמל שביקשו להלחם בעוולות

 
 
 

(15:33 דקות)

 
נתקלת בבעיות צפייה?   לחץ כאן לקבלת חווית צפייה חלקה יותר
 
 פרסום 

איציק זקשבסקי, נציג עובדי חברת חשמל בכרמיאל, התלונן על אי סדרים בחברה והפך לשק חבטות של ההנהלה כשהוא משלם מחיר כבד.

 

הסיפור הקפקאי החל כשאל איציק התחילו להגיע תלונות של עובדים נגד המנהלת הישירה שלהם, עטרה טל. "היתה לנו עובדת זמנית במחלקה שהיתה גם קוסמטיקאית ועטרה ביקשה ממנה לבנות לה ציפורניים, לאפר אותה לפני אירועים והכל במהלך שעות העבודה. בתמורה היא הבטיחה לה שתפצה אותה בעתיד - אבל היא לא קיבלה שום פיצויים", סיפרה אחת העובדות.

 

עובד אחר סיפר כי אותה מנהלת ביקשה ממנו לבצע מטלות שונות פרטיות שאינן קשורות לעבודה ובהם: לעטוף ספרים לאחייניתה ולעשות עבודות גרפיות לאחיה שפתח עסק. "התבקשתי לחפש עבורה שירות מזון בכרמיאל במסעדת התימניה כדי להזמין אוכל לביתה", סיפר עובד נוסף.

 

התלונות הללו יחד עם 23 תלונות נוספות הגיעו אל שולחנו של נציג וועד העובדים באזור. "היו גם תלונות על סחיטה, איומים ופגיעה בשכר", מציין זקשבסקי. כל המתלוננים ביקשו ממנו למנוע את חשיפת זהותם מחשש שיפגעו. 

 

הוא ריכז את התלונות האנונימיות ופנה למבקר הפנים של החברה, אלא שאז באופן מפתיע זומנו העובדים לעימות מול הממונה על המנהלת הישירה שלהם וזהותם נחשפה. מאותו רגע החל נגדם ציד מכשפות, שלטענתם, כלל הכפשות, ועדות משמעת ואפילו איומים על החיים. "זה היה מצב מפחיד כי הכל שלטון טרור", מספר ה' שעובד באיזור כרמיאל.

 

חלק מהעובדים החליטו למשוך את תלונותיהם וכך רק מספר תלונות נמצאו מוצדקות. איציק הפך לקורבן מיידי ולפתע הועלו נגדו טענות על היותו בעייתי ועצלן והוא הודח מתפקידו. במקום הוצב באתר הפסולת של חברת חשמל. "זה היה כמו סיביר של הפעילים הפוליטיים", אומר איציק.

 

העובד שהתלונן מצא עצמו תחת איומים

אבל גם בשלב הזה הוא סרב להרכין ראש והחליט לפנות אל מבקר המדינה וביקש צו הגנה רשמי כחושף שחיתויות שיגן עליו מפני פיטורין. משרד המבקר בדק את התלונות שהעלתה החברה נגד איציק ומצא שאין בהן אמת. "ישנו קשר סיבתי בין הגשת התלונות על ידי המתלונן לבין העמדתו לדין משמעתי שגרמה להוצאתו מאזור כרמיאל", נכתב בבדיקת המבקר.

 

חמוש בחותמת רשמית של חושף שחיתויות שאוסרת את פיטוריו ובברכת המבקר חזר זקשבסקי אל משרתו הקודמת, אך לא התקבל שם בברכה. אותה מנהלת לא הסתירה מפניו את יחסה העוין. "תלך מפה, כבר מיצית פה", אמרה לאיציק עם שובו, "העובדים והמנהלים לא רוצים אותך". המלצת מבקר המדינה לא עניינה אותה. "מי זה מבקר המדינה", אמרה לו, "זו בדיחת השנה. אתה עובד אצלו אני לא עובדת אצלו".

 

באותה שיחה הבטיחה לו טל כי תעשה הכל כדי שיסולק מהחברה והיא אכן עמדתה במילתה. יום אחד נלקח זקשבסקי למשטרה לאחר שאותה מנהלת התלוננה נגדו על איומים ברצח. "זה שבר אותי. הרגשתי שהעלילו עליי עלילה", הוא אומר. התיקים נסגרו בסופו של דבר מחוסר אשמה.

 

כעבור שנה הגיעה על המנהלת טל תלונה נוספת לאחר שעובד חברה נתקל שוב ושוב בהתרעות על ניתוק חשמל בביתה הפרטי. זקשבסקי התפלא שיש לטל התראות כיוון שכעובדת קבועה בחברה אינה אמורה לשלם כלל חשמל והעביר את הממצאים לביקורת.

 

לאט לאט החלה להתבהר התעלומה. "היא גרה לבדה בכרמיאל וניצלה את הטבת החשמל שלה חינם דווקא בבית הגדול יותר שלה בקריית אתא שבו גרה כל משפחתה ולא היא במשך 16 שנה. ההבדל בכסף הוא קרוב ל-300 אלף שקל".

 

חברי הנהלת המחוז קבעו שטל פשוט טעתה ומי שמצא את עצמו תחת איומים היה העובד שהתלונן. עד שמבקר הפנים של החברה התערב והבין שמדובר בחשד לגניבה. עלה חשש כי טל ידעה שנים רבות כי היא מקבלת הטבות עבור הבית בקריית אתא ולא זה בכרמיאל. דוח ביקורת קבע שעליה להחזיר לפחות חלק מחובותיה על סך 100 אלף שקלים.

 

חברת חשמל: "שומרים על טוהר המידות"

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "טוהר מידות והתנהלות תקינה עומדים בבסיס מדיניותה של הנהלת חברת החשמל והיא פועלת לאוכפן בנחישות. לצערנו, זקשבסקי מנצל לרעה חוק חשוב ומבורך, וכך, בחסות צו ההגנה של המבקר, ממשיך בדרכיו ופוגע בחברה".

 

לענין התלונה על שימוש בלתי חוקי בחשמל על ידי מנהלת איזור כרמיאל אומרים בחברת חשמל כי "ממצאי הביקורת נדונו בהנהלה ובועדת הביקורת של הדירקטוריון וגברת טל חוייבה לשלם את מלוא חובה. כמו כן, הופקו הלקחים ויושמו המלצות למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד".

 

המנהלת עטרה טל טוענת כי "ועדות הבירור והמשמעת הגיעו למסקנה שהתנהלותו של מר זקשבסקי אינה תקינה, ויש להעבירו למקום עבודה אחר". לדבריה,  כמנהלת המחויבת לעבודתה לא יכלה להשלים עם העובדה שעובד כזה נמצא תחתיה ובמקום לתרום לעבודה, הוא מחבל בה.

 

בנושא השימוש הבלתי חוקי בחשמל הסבירה: "כשהחלפתי מקומות מגורים, הודעתי על כך לחברת החשמל, על מנת שיעבירו ההטבה אל המקום החדש. כתוצאה מטעות של החברה  שקשורה בכך שחוזה החשמל של שתי הדירות הם על שמי - הדבר לא נעשה וכך גיליתי זאת לחרדתי, רק שנים לאחר מכן".

 

מנהל מחוז צפון בחברת חשמל מסר בתגובה כי "עובדי אזור כרמיאל זוכים ליחס הוגן וענייני הן מצד מנהלת האזור והנהלת המחוז" לדבריו, ההחלטה להרחיק את מר זקשבסקי ניתנה על ידי שתי ועדות בירור ומשמעת ויש לקיים את ההחלטות הללו לטובת כל הצדדים.  "בנוגע לצו ההגנה מהמבקר - הוא מכובד על ידי החברה ועל ידי. אין להשלים עם שחיתות ויש לטפל בה. כך עושה החברה וכך עושה אני", נאמר בתגובה.

 
 
 

תגובות