הודעות והגיגים

שוד היהודים הנאצי--חלק מכתבה מynet

השוד אורגן ביעילות גרמנית

"שוד היהודים היה חלק גלוי ומרכזי באידיאולוגיה הנאצית", אומרת קרוייטרו. "הנאצים האשימו את היהודים במשבר הכלכלי והבטיחו לגרשם או לחסלם ולחלק את רכושם לגרמנים. הם ראו זאת כאקט לגיטימי של השבת אבידה. הביזה התבצעה ביעילות גרמנית באופן מסודר ומתועד. היה משרד ממשלתי מיוחד שפיקח עליה וחוקים ותקנות שהסדירו אותה".

 

הנאצים החלו להוציא כסף מהיהודים מהרגע שעלו לשלטון, במסגרת הסכם ה"העברה" שחתמו עם הסוכנות היהודית ב-1933. ההסכם איפשר ליהודים לעלות לארץ ישראל, בתנאי שיעבירו לממשלת גרמניה את כספם ורכושם. בתמורה, העבירה גרמניה מכונות וכלי עבודה לחברת "הנוטע" שהקימה הסוכנות. החברה מכרה את המכונות למפעלים וקיבוצים בארץ והעבירה את הרווחים לסוכנות, שרכשה בהם סרטיפיקטים לעולים וחילקה להם את יתרת הכסף.

 

"ההעברה עוררה בארץ מחלוקת עזה, כי היה בה אלמנט של שיתוף פעולה עם הנאצים", אומרת קרוייטרו. "הנאצים אכן הרוויחו ממנה, אבל היא הצילה את חייהם של עשרות אלפי עולים והכניסה לארץ הון וציוד חקלאי ותעשייתי".

 

הביזה עלתה מדרגה בחוקי נירנברג ששללו מהיהודים את זכויות האזרח והקניין. "בשלב הזה, התחילו לקחת מהיהודים בלי תמורה", מציינת קרוייטרו. "המפעלים, החברות הגדולות, המניות והאג"ח שבבעלות יהודים הולאמו, והמדינה השתמשה בהם למירוץ החימוש שלקראת המלחמה. עסקים קטנים של יהודים הועברו לבעלות גרמנים. אם במשרד עורכי דין או רואי חשבון, למשל, היה בעלים יהודי, הוא הועבר לבעלות העובדים הגרמנים, והיהודי המשיך, בהתחלה, לעבוד כשכיר".

 

תגובות