ראיונות

הזרקור (35) עם רחלי ג.

"החיים הם שילוב של עצב ושמחה. אין אדם שלא חווה מזה ומזה. העצב מלווה את מרביתנו אך גם השמחה מלווה אותנו," אומרת רחלי ג. שכבשה את לבנו בזמן קצר כאן ב"דרך המילים".

============================================

א. איך משתלבים בחייך כל תחומי עיסוקך: שרטטת ארכיטקטורה, מזכירה,מנהלת חשבונות ואמנית ?

- מקצועות אלה הם מקצועותיי בעבר הלא רחוק שלי. הם שטחי התמצאותי. כיום אני עוסקת באומנות שהיא הציור והכתיבה.

ב. מהי האמנות עבורך ?

-האומנות עבורי הייתה וכיום היא סם החיים.
 
 

ג. הקשר בין מילה לאמנות הפלסטית.

-האומנות הפלסטית היא אילמת ומדברת רק דרך ראייה כלומר דרך העיניים. מילה היא נכתבת ומוסברת במדויק וגם נראית. כלומר אני רואה קשר בין השניים על ידי ראייה שהם העיניים. באומנות הפלסטית הצופה יכול להבין אחרת ממה שהוא רואה וממה שהאמן התכוון, ובכתיבת שיר הפרוש של הצופה והקורא יכול להיות שונה אך בסיפורים הם יותר מדויקים.

ד. באיזה מן התחומים את מוצאת עצמך בביטוי מלא יותר.

-אני מוצאת ביטוי בשניהם כמעט שווה, אולי בכתיבה מעט יותר.

ה. איך מתגבש אצלך שיר.

-שירים אצלי מתגבשים בכמה צורות. יש והם רגש, יש והם מבט על מישהו או משהו, יש והם מילה או טריגר ואז הכול זורם ולפעמים הכול יחד.

ו.האם השירה מהווה עבורך קתרזיס מסוים?

- אולי הייתי קוראת לזה קתרזיס, אולי מין הנאה או כניסה מתמשכת לעולם אחר שהיא לא שנייה אחת כלומר שיא, אלא הנאה מתמשכת ולפעמים ארוכה.

ז. כמה חשוב הניקוד בשירה בעינייך.

- אני לא הייתי מנקדת אלמלא קריאת טקסט לא נכונה של הקוראים. הרבה פעמים היו מילים בשיריי שנקראו לא כפי שאני התכוונתי.

ח. את כותבת גם פרוזה, מהו ההבדל המהותי בין פרוזה לשירה לדעתך ואיפה את חשה בחוחה יותר

- יש הבדל בין פרוזה לשירה בכך ששירה היא יותר נסתרת לפעמים אפילו לא מובנת. בשירה הגרעין העיקרי יכול להיות חבוי ובלתי נגלה, לעומת פרוזה שהיא לרוב מובנת. פרוזה ניתנת כמו ארוחה מוכנה לקורא. אני מרגישה בטוחה בשניהם.

ט. מהם מקורות ההשראה שלך בכתיבת פרוזה.

- ההשראה שלי בכתיבת פרוזה היא רחבה. השראה באה מהסביבה של האמן ומהעולם שהוא רואה ושומע . אצלי כל אלה נכנסים בתוספת הרבה דמיון. אני לוקחת גרעין קטן ומלבישה עליו המון שכבות דמיוניות. ודמיון הוא סלט של דברים מעולמנו. ואם זה גולש ללא מציאותי אז זה כבר בדיוני.

 

 י. מהו החלום שלך בתחום הכתיבה.

-חלום אחד כבר הגשמתי לפני כעשור, הוצאתי שני ספרי שירה. היום להוציא ספר צריך להשקיע כסף , ולאדם לא מפורסם הדבר כמעט לא יניב לו תוצאות מספקות. היום יש לי חלום להוציא לאור ספר קובץ של סיפורים קצרים. ועוד חלום קטן והוא-הייתי רוצה שמישהו ילחין לפחות שיר אחד משיריי.

יא. ספרי על עצמך – קורות חייך.

-מה שאני כרגע יכולה לחשוף מחיי הוא, אני בת יחידה להוריי שאינם כבר איתי לצערי, אחים ואחיות אין לי, אבי עסק ברפואה ואימי הייתה עקרת בית, אני נשואה פלוס שלושה.

יב. בכמה משיריך מצאתי מוטיבים מתחום הדת, מה קרבתך אליה ?

-אני חילונית לחלוטין ותמיד הייתי. סבי היה איש דתי לא חרדי. אבי עשה קידוש בלבד ולא שמר שבת. יש לי ידע כללי.

 יג. מה מקומה של האמונה בחיי אדם.

-האמונה באה לתת מענה של הרגעה ותעסוקה במשהו מיסטי שאין תשובות עליו ולכן היא נקראת אמונה. אדם מאמין ולא אוחז במשהו מציאותי.

יד. איפה היא האהבה וכמה היא חשובה לנו.

-אדם ללא אהבה משול לדומם. האהבה נמצאת בכל אדם אבל רק מעטים יודעים לבטא אותה ולהוציא אותה החוצה .

טו. בשיר "בשדות נכר", את נוגעת במקומו של העבר. מה מקום העבר בחיי אדם. 

-במקרה השיר "בשדות נכר" לא כשמו כן הוא, יש בשיר הרבה מן החבוי לגלוי. העבר בכלל בחיי האדם הוא אבן הפינה של עצמו. משם הוא צמח ולעולם הוא אינו יכול למחוק אותו ממוחו ומליבו למרות שחיצונית הוא יכול לשנות תדמית.

טז. בשירך " אומרים" פושטת אווירה נוגה משהו וכן ביקורת על טבע האדם. שתי אלות בנוגע לכך : א. האם העצב הוא מנת חלקנו, ומדוע לדעתך הוא מלווה את חיי מרביתנו.

ב. מהו טבע האדם בבסיסו לטעמך : האם הוא רע מנעוריו או טוב מנעוריו.

. החיים הם שילוב של עצב ושמחה. אין אדם שלא חווה מזה ומזה. העצב מלווה את מרביתנו אך גם השמחה מלווה אותנו . ב. אדם נולד ריק מלימוד או השפעה . הוא פתוח לחינוך אך יש לו גם גנים מהוריו ואלה משפיעים ומטים קצת את החינוך. לגנים האלה קוראים לדעתי טבע האדם. לאדם יש מכלול של תכונות גם טובות וגם רעות לא הייתי מכלילה רק רעות.

יז. אם לא היית אדם מה היית רוצה להיות ?

-לביאה.

 

יח. מהו הדבר החשוב ביותר בחייך, עליו לא היית מוכנה לוותר בשום פנים ואופן.

-דבר שישנו ( חוץ מתפילה לבריאות ) ולא הייתי מוותרת עליו  זה על משפחה. להיות אדם בודד זה דבר מאד קשה . אפשר לחיות איתו אך הוא עצוב וקשה.

יט. אילו תחביבים נוספים יש לך.

בעבר נהגתי לרקוד ג'ז וכן ריקודי עם ועדיין נותרה בי האהבה למחול. כמו כן גם תפרתי את בגדיי בעצמי. יש בי אהבה לעבודות יד וכיום אני חורזת באבני סברובסקי וקריסטלים גם כן וכן מציירת.

כ. בחירותיה של רחלי:

10.קשה לי לבחור כיוון שאני אוהבת את כל יצירותיי. אני פשוט מתאהבת בכל ציור ובכל יצירה ואיני יכולה למכור ציור או להיפרד מיצירה שלי. (מספרים על ציירים שאם הם לא היו זקוקים לכסף הם לא היו מוכרים את ציוריהם).                                                                                     

אתאמץ ואבחר אך יש יצירות שהן ישנן בספרים הקודמים שלי שעדיין לא פרסמתי אצלכם. בכל זאת אנסה.

ישנו שיר בשם " אשה " אפרסם אותו בהמשך, הוא מדמה את האשה בדימויים ענוגים. שיר שני הוא גם לא פה עדיין והוא "מקדשך" גם הוא נוגע בנשיות וזוגיות. סיפור שלישי הוא "היומן שנשכח" מתאר סיפור חיים של אשה . סיפור רביעי הוא "בין קודש לחול" מספר על חרדית שרצתה לצאת לחיים החופשיים. סיפור חמישי "הילה של מלכות או צופן צבאי" שאותו כבר פרסמתי אצלכם.

אני לא מביאה כאן את השירים , מבקשת שתתנו לי הזדמנות וזמן לפרסם אותם פה בהמשך. בחרתי אותם כיוון שהם מספרים על נשים שונות והשירים והסיפורים מאד מרגשים .

 

תודה לך גלי ותודה לכל הקוראים, שמחה מאד להיות חלק מכם.

רחלי ג.

תגובות