הודעות והגיגים

האסון הגדול מכולם

 
כתבתי בבלוג שלי 3 מאמרים על האסון הנורא, הנה המאמר האחרון בעניין. מה דעתכם בעניין?
 
ועדת חפירה  

פורסם ב-6 בדצמבר 2010, 10:14 במדור  אקטואליה

הרוחות שככו, השרֵפה דעכה והנה אנו מגיעים בדילוג קל לשלב הפיצויים וּועדות החקירה. רגע, לא היינו כבר בסרט הזה? שוב מקרינים בשידור חוזר ובהילוך אטי מתָּמיד את הסרט "ועדת חקירה: המסקנות שלא יובילו לפתרונות"? לא נמאס כבר מזה? נמאס! ודאי שנמאס.

במה דברים אמורים?

כמו אחרי כל מחדל מיד צצות הקריאות הקוראות לפתיחת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת "האירוע". והרי מה יש לבדוק כאן? הכול ידוע מראש, נכתב, נאמר ונטחן כבר שנים - עִזבו אתכם מוועדות מיותרות, זה הזמן לפעול ומהר!

היסטוריה של טיוחים

ב־1995 הוקמה ועדת לפידות שבחנה את הטיפול בשרֵפות של אותה שנה. הוועדה חקרה, בחנה ושוב חקרה, והגישה את המלצותיה ב־2003(!) (שמונה שנים לאחר שהוקמה!), אחרי שהשרֵפות מזמן כבר דעכו, הרוחות מזמן שככו והאווירה מזמן נרגעה. ומה יצא מהוועדה? נאדה, גורנישט, אפס, לא־כלום. דבר ממה שהוועדה המליצה לא יֻשַּׂם, הדו"ח נכתב, נקרא ושקע במצולות תהום הנשייה.

ב־2007 התריע מבקר המדינה בדו"ח חריף וקשה על מצבם הרעוע של שירותי הכבאות בארץ. גם אז, כפי שאתם יכולים לנחש, הדו"ח נקרא ושקע בים השכחה. לפני כשנה שבתו הכבאים לא בדרישה להעלאת שכרם חלילה, אלא בדרישה להוסיף תקנים, לרכוש ציוד חדש וכבאיות חדישות. הכבאים טענו חזור וטעון שאין ביכולתם להתמודד עם שרֵפות ענקיות מאחר שהכבאיות עתיקות (בנות 50 שנה ויותר, הכבאית הצעירה ביותר בת 20 שנה), הציוד ישן ואינו יעיל וקיים מחסור חמור בכוח אדם. מישהו שם לב אליהם? שר הפנים נופף לעברם ונפנף אותם מעליו בחסות התקשורת שתרמה לכך לא פחות. איש לא התייחס לתלונות הכבאים ברצינות. עד עכשיו, עד האסון הזה.  

 

כבאית עתיקה. רכב אספנות?

כבאית עתיקה. רכב אספנות?
התמונה לקוחה מגוגל

כמו כולם גם אני צפיתי הבוקר בטלוויזיה, ושמעתי את אברי גלעד מברך על השרֵפה. כן, במילים אלו ממש - "מברך על השרֵפה". עמיתתו שישבה לצדו נשארה מעט בהלם, ואז הסביר שבמדינה כמו שלנו רק אסון בסדר גודל כזה מסוגל להזיז דברים, מחכים תמיד לאסון כדי להטמיע שהמצב חמור. והאמת היא שהפעם אני מסכים אתו במאת האחוזים. איני מברך על השרֵפה, אבל מסכים שרק אחרי אסונות גדולים ישראל מפיקה את לקחיה, מעט מדי, מאוחר מדי.

המסקנות המתבקשות

אחרי ועדת לפידות אין צורך להקים גם ועדת דלֵקות. שבענו די והותר מוועדות מתארכות שאינן מסיימות את תפקידן ואם זוכות לסיימו - למסקנותיהן אין כל ערך מעשי. במקום להקים עוד ועדה שתחקור עוד מחדל, נא קִראו - והפעם בעיון ובתשומת לב - את מסקנות הוועדה הקודמת, ולשם שינוי הַתחילו ליישם את המסקנות אחת־אחת.

 

השר אלי ישי. התפטר!

השר אלי ישי. התפטר!
התמונה לקוחה מגוגל

והמסקנות המיָּדיות הן שעל שר הפנים אלי ישי להגיש את התפטרותו. יואיל לעשות זאת גם שר האוצר שטייניץ שסירב להקצות משאבים לשירותי הכיבוי ומיאן לתקצב אותם כראוי. לא יזיק אם גם ראש הממשלה יקבל על עצמו אחריות ובמקום להתנהל ככוכב טלוויזיה נערץ ינהג בשיקול דעת ויתפטר. לא חסרות סיבות להתפטרותו. מיד לאחר יישום המסקנות האלה, יש לגשת למלאכת השיקום והפיצוי: שיקום מערך הכיבוי בישראל, שיקום הנכסים שנפגעו באסון ופיצויים הולמים לנפגעים, שיקום הטבע היקר מפז ושיקום נפשי של מי שחווה את הטראומה הנוראה הזאת.

זה הזמן לפעול, דיברנו, ברברנו וכתבנו מספיק! הגיע הזמן לשינוי מעשי ומיָּדי!  

עצומה הקוראת לשר אלי ישי להתפטר.

בסיום כתיבת שורות אלו התקבלה הידיעה המצערת בדבר מותה של נצ"מ אהובה תומר שנאבקה על חייה במשך 5 ימים והבוקר מתה מפצעיה. לאחר מותה הועלתה לדרגת תת־ניצב. יהי זכרה ברוך! 

תגובות