סיפורים

שעתיים אחר חצות

שעתיים אחר חצות התרחשה ככה הפגישה בין החתול שלי ובין השטן. וזה הלילה שבו ניצלו חייו. של השטן. והחתול שלי הציניקן, והשטן, שלא נותר לו הרבה זמן. ואיני יודע איך התנהלה הפגישה, כמה זמן נמשכה ולאן התפתחה. החתול שלי, מלבד "שלום, שלום", אין בינינו שיחה עמוקה כבר מספר שנים. השטן הוא לא בין מכרי הקרובים. והתיעוד שלי? הוא מלא מליצות וציוריות וחרוזים, שהם כולם לא במקומם.

לא אשקר לאלו הקוראים על הודות הפגישה. סיכוי גדול שמעולם לא התקיימה. יכולה להיות הזיה שחלמתי, או המצאה שערורייתית שהמצאתי תחת השפעת איזה סם. אבל יש שהתקיימה. הסיכוי שווה לאחיו המתחלק בהסתברות. כי השטן- עוד קיים. ויש שהחתול שלי הוא האחראי והנאשם. כל שנותר לי הוא לספר את מה ששמעתי, מאף אדם - חי.

שעתיים אחר חצות, כבר אמרתי, נכנס השטן. דרך הדלת הראשית של הבניין, בלי להשתמש באינטרקום, בלי הודעה או הזמנה. עלה בלאות הפגנתית פחות מעשרים מדרגות, מתנשף וממלמל, וניצב מול דלת דירה בצבע לבן. לא דפק, לא צלצל, נכנס לסלון שהוא שלי ושל משפחתי. עיקם אפו, החוצפן, אל מול הבלגן. אני מודה, אנחנו לא חולי סדר וניקיון, אבל אושפיזין שלא המניין - שלא יתלונן שהקפה לא לטעמו.

במיוחד הפריעו לו המסמכים הפזורים ללא סדר על שולחן האוכל, והאבק הבולט על משקוף החלון. אבל הוא לא חסך אנחה גם על הספרים המונחים בערמה על הרצפה ליד המזגן, ועל המזנון. והכתמים של הקפה על מרצפות השיש הלבן. בני האדם- פלט נשיפה של התנשאות. לעזאזל, אם היינו יודעים. אימי בטח הייתה מנקה, מכינה איזה סלט מתובל, וביצים, ועוגת קרם לבן. תודה לאל על האורחים. לי אישית לא היה כל כך אכפת, והייתי בטח קורא איזה ספר במרפסת ומעשן - עד שהיה נעלם.

והוא כיווץ את השפתיים והרים עפעפיים והרחיב את נחיריו.

והחתול שלי הוא מכורבל על משענת הספה, ושמע אותו נכנס, ובחר להמשיך לישון. המניאק ישן עם עין אחת פתוחה, אבל בשבילו השטן כאילו לא קיים. הוא הרים את ראשו, בכל זאת סקרן. הבן זונה. חי נפשי- חשב- אדם. מתח רגל ימין, מתח רגל שמאל, הרים את ישבנו ונעמד. פלט יללה, לשם שמים, ומתח את הצוואר, הגב והכתפיים. התבונן בשטן בשוויון נפש- כמנהגו בקודש. חשב לעצמו, יש פה פוטנציאל לליטוף או לחיכוך. הוא מכור.

דילג, השמנמן, מהמשענת אל המושב, ומהמושב אל הרצפה. דידה עד לאורח הנאלם. "תקשיב... אני השטן." לא חסך הדמון דברי נימוסין וכיבושין.

"השטן... יזרגג אותי האלוהים פה ועכשיו! לעזאזל, השטן! חי נפשי, השטן בכבודו ובעצמו..." אמר החתול, וילל יללה. "שטן, או ה-שטן?" רצה להבדיל הבדלה. להניח את האצבע ולדייק.

"מה? מה ההבדל?" השטן קיבץ גביניו.

"הא... אין הבדל, אני מניח." אמר החתול ופיהק.

אז למה..." השטן ויתר וצעד פנימה. "טוב! לא משנה."

החתול שלי השחצן הלא קטן. מאז שנולד מציינים בפניו אנשים לא אחראיים עד כמה הוא יפה, או חתיך או מושלם. כמה הוא חכם וכמה הוא דומה לבן אדם (גם בימינו האחת עדיין נחשבת מחמאה). והפינוק הפך אותו לאנין טעם וסנוב. המראה של השטן לא נעם לו לעין. לאף אחת מהן. איש לא מרשים וחסר כל חוש אסטטי.

הוא לא היה סגור בנוגע למוצא, אבל אשכנזי מלא לא היה השטן. הוא לבש מקטרון טוויד משובץ גדול ממידותיו, בוודאי חשב שזה מאוד בוהמי ושיק. האמת שהוא פשוט נראה כמו עיראקי, זקן. ומכנסיים שחורים חסרי כל גזרה, וגבות שלא נתלשו ועוצבו זה זמן. גופייה עם כתמים של שומן. השטן בחור שדוף ושפוף, אפילו גיבן, ומבט מזוגג של איש גמור ומשועמם.  

השטן התיישב על קצה הספה. הוא שילב את אצבעות ידיו והביט על הרצפה.

"הא, כן אחי, אתה מוזמן לשבת אם אתה רוצה." אמר החתול העצלן. "אתה נראה מאוד עייף."

כן, נאמר שהחתול שלי לא התרשם מהשטן. אבל דבר אחד כן משך את תשומת ליבו. יותר נכון את תשומת אפו. מהשטן עלה ריח מוכר של גופרית ואמוניה. ריח מוכר, ריח גן עדן. שכן אותו ריח מפאר את הצואה שלו עצמו. והחתול שלי, אל אף הדקות הרבות שהוא מקדיש בכל יום בשביל להדר, ולפזר ולכסות, תאמר האמת: אחד הריחות האהובים עליו הוא ריח הצואה שלו עצמו. לא של כולם, רק שלו. הוא התענג על הניחוח מספר רגעים, והזיכרון העניק לו דרך לשבור את הקרח ולפתוח בשיחה בעלת עניין.

 

"אז תגיד, איך היציאות שלך?" שאל בכנות.

"מה?" השטן הרים גבה.

"היציאות. החרבונים."

"החרבונים שלי?"

"כן, כי זה עניין חשוב החרבונים. אתה יודע... דבר אחד טוב אני יכול להגיד לך על הבעלים שלי. מאז שהייתי לא גדול יותר מאגרוף (של בן אדם) הם מאכילים אותי רק אוכל יבש ומים. בלי טונה או חלב, או כל שטות אחרת שמאכילים חתולים בדרך כלל. ומה אני אומר לך? היציאות דופקות כמו שעון. כמו שעון!"

השטן היה המום.

"כמו שעון! טיק טק. אחד בבוקר ואחד בערב. ותאמין לי, חרבונים כמו שצריך משנים לך ת'חיים."

"טוב, מספיק!" הזדעק השטן.

"אל תתעצבן ידידי. אני רק מהרהר לעצמי." והחתול שלי אכן הרהר.

"לא באתי לפה בשביל לדבר על החרבונים שלך." הוא גמר אמור על נושא השיחה. "או שלי! לעזאזל..."

החתול שלי התאכזב. הוא חשב שהשיחה דווקא מתקדמת כמו שצריך, ואז השטן המרוכז בעצמו... אמר לעצמו: הוא האורח, מן הראוי שנזרום איתו.

"אז בעצם, בעצם, למה אתה פה בעצם?" שאל.

"למה אני פה?"

"כן. למה... אתה... פה- בסלון שלי, בלילה?"

"שלך?!" הזדעק השטן.

"טוב, טוב, לא שלי. אתה ממש נוקדן, הא?" חייך חיוך עקום- החתול שלי.

"כי אני אוהב מספרים עגולים. ראיתי 10 על הבניין ונכנסתי."

"ראית 10? מה זאת אומרת?" התעניין החתול בכנות. אין ספק שמספרים עגולים זה עניין מושך. כל שכן המספר 10.

"10! המספר של הבניין שלך. אלוהים... אפילו את המספר של הבניין שלך אתה לא יודע." השטן שיחק באצבעותיו. גם אצלו הן באות במספר עגול 10.

"אני לא טוב בעניינים מתמטיים." קבע החתול.

"מתמטיים?! מה הקשר..." השטן נאנח שוב. " טוב, לא משנה..."

"אתה אוהב את המשפט הזה 'טוב, לא משנה...' הא? מה זה בכלל אומר? מבחינה תחבירית. מה לא משנה? זה לא משפט חיווי אמיתי"

"הא, מתמטיקה אתה לא אוהב, אבל בלשן גדול... כן, אתה בלשן גדול!"

"בלשן? בלש?"

"הא..."

"תן לי לנחש... רגע... רגע... 'טוב, לא משנה', הא? כן? צדקתי?"

"כוס אעמק."

"כוס אעמק..."

"אתה לא יודע מה זה בלשן?"

"לא קלטת, אבל אני חתול."

"כן,  את זה דווקא קלטתי."

השטן שילב את אצבעותיו ומתח אותם קדימה. רזות כמו מקל וחיוורות כמו ביצה. והגרוגרת עלתה וירדה. הוא השתעל, מבין שפתיו נפלטה לחה, שהתעופפה עד מרכז שולחן הקפה.

"אז בעצם, מה נסגר איתך?" שאל החתול. "לא כל יום אני פוגש בשטן. בה-שטן."

"עוד פעם ה-שטן?"

"הא... טוב, זה לא משנה." וחיוך מזלזל, מלקק את שפתיו.

"מספיק!!!" ומעיניו של השטן יצאו ניצוצות, ומפיו התעופפו חתיכות שרופות של נייר. בבת אחת הרים את אגרופו, להבות עלו מפרקי אצבעותיו. ולפתע נגלו שיניו הרקובות, ורימות לבנות וצהובות יוצאות מחניכיו.

לחתול שלי זה הספיק. הוא זינק במהירות האור מהספה, כמעט הותיר את זנבו מאחור, ונכנס מתחת לשולחן. הפעמון שעל צווארו קרא פסק זמן.

השטן ישב על הספה עם שפתיו מתוחות ועיניו מכווצות. לספור עד 10, לספור עד 10- נזכר בתרגיל שלמד לא מזמן. 6 שניות שאיפה, 6 שניות נשיפה, וזה עזר. לאט לאט נרגע.

"אני מתנצל." פלט.

החתול דחף עם אפו את מפת השולחן והתבונן בשטן. הברנש נראה רגוע. הוציא רגל אחת, ואז את השנייה. וזינק על הספה בחזרה.

"שטן, אני רוצה שנפתח את זה פה ועכשיו, כן אחי?" אמר בזהירות. "אני בעדך. נראה שאתה במצוקה, ואני אחד שאפשר לחלוק איתו. תאמין לי, כל אחד מהמטומטמים פה בדירה חושב שאני מינימום פסיכיאטר. שתדע, אם משהו יושב לך על הלב (ואין ספק שמשהו יושב לך על הלב) אני כאן בשבילך." החתול הביט בשטן, אימץ הרשת פנים של חתול מבין וחכם.

השטן נאנח.

"מה יושב עליך אחי? אני פה בשבילך."

"אני לא יודע. אני פשוט לא יודע חתול. אני לא מסוגל להמשיך ככה, באמת."

"איך זה ככה אחי?"

"אני לא מצליח לראות אותי סוחב ככה עוד הרבה זמן, באמת... זה פשוט עניין של ימים."

"עד שמה?" נלחץ החתול.

"עד ששום דבר. לא משנה." השטן התבונן בכיוון ההפוך.

"אני מבין." אמר החתול והשפיל את פניו.

"אתה לא... אתה לא מבין." השטן לא חזר להסתכל בעיניו.

"לכולם יש רגעים קשים, באמת." ניסה החתול לנחם בדריסות גסות. "גם אני לפעמים יש לי ימים קשים. אבל אני מנסה להמשיך, אתה יודע? מנסה ליהנות מאיזה שיזוף על האדנית פה ושם. מאיזה שנ"צ בריא אחרי האוכל. ככה חי בן אדם חכם. נהנה ממה שהעולם נותן לך בין הסבל לסבל, בין ההבל להבל."

"חכם הא?!" נראה שהשטן מאבד את עצמו בשנית. "אתה חושב שאתה כזה חכם גדול, נכון?!" השטן עצם את עיניו. ולחתול שלי נותר מבט אמיץ ומתנשא, כשהשטן לפתע קם, בתנועה חדה, ופשט את המקטרון הלא מסוגנן. "כזה חכם, הא?" השטן פרש את ידיו לכדי גודל סימבולי, והחתול לא הצליח לרדת לפשר הדברים.

"מה תאמר על זה גאון?" הוא הרים את שרוול יד ימין ואז את שרוול היד השנייה. צלקות עמוקות היו חרוטות בזרועותיו, חלקן וורודות חלקן כתומות, פסים דקים אנכיים ואופקיים, נראו כמו רדיאטור ישן. "מה זה?" פלט החתול מבין ניביו. "אתה עשית את זה?"

"כשהכאב עומד לך בחזה ובגרון, אין מה לעשות." השטן הוריד את שרווליו. "אתה חייב להפנות את הכאב למקום אחר. וכמה שזה עוזר." השטן חייך לעצמו חיוך של ייאוש. הוא העביר את האצבע בשקע של המרפק.

"לי זה נראה כמו חרא של פתרון." ציין החתול.

השטן התעלם והמשיך: "זה מזכיר לי שפעם הרגשתי משהו כלפי העולם הזה. כלפי האנשים שמסביבי. אבל זה רק מזכיר, זה לא גורם לי באמת להרגיש שוב. אתה יודע ש..." השטן שקע בכאב פנימי.

"אתה צריך לחתוך גם על הזין." עצר אותו החתול.

"מה?! הזין?"

"כן, שם זה נשמע הכי כואב." הוא עצר לחשוב. "כן, על הזין. יותר טוב, על האשכים. זה בטוח יפנה לך את הכאב למקום אחר." החתול צקצק בלשונו.

"כן. ומה אתה מבין בזה? לך אין בכלל זין."

החתול המסורס שלי בחר להתעלם מהערה המרושעת של השטן. ההערה הזאת, זה לא עניין חדש. כמה פעמים תקרא לגמד גמד והוא ימשיך להיעלב?

"טוב, אם היה לי זין אין ספק שהייתי עושה בו שימוש ראוי." אמר החתול. "אתה נראה לי כמו אחד שזיון אגרסיבי היה עושה לו טוב."

השטן נאנח.

"למה אני מדבר איתך? למה אני יושב פה ומדבר עם חתול? ולא סתם חתול, חתול שחור. תת-חתול. חתול שרק משוגעים היו מגדלים."

"הא, אתה מאמין באמונות תפלות נוסף לכל הצרות, הא?"

השטן הביט בחתול בזעם.

טוב, אולי אני מגזים פה קצת- חשב לעצמו החתול. המבט בעיניו של השטן היה... שטני.

השטן השתעל. "לאילו צרות אתה מתכוון?" שאל השטן שאלה רטורית.

"הא.. הצרות שאתה מדבר עליהן. מלבדיהן אני לא מכיר צרות. צרות? אני וצרות לא הולכים ביחד. באמת שלא." התגונן.

"כן, שמים לב." אמר השטן, והרוק מפיו ניתז על השפם. של החתול שלי.

"טוב תקשיב אחי, אתה לא היחיד פה עם צרות. גם לי החיים לא תמיד חייכו." אבל החיוך מפניו לא נעלם.

"כן, ממש, התעכבו עם האוכל שלך חמש דקות ביום שני? צרות נוחתות מכל הכיוונים. המים לא קרירים, ושינו לך את האוכל. אלוהים, לא הייתי שורד..." גם השטן סרקזם לא חסר לו.

"טוב תקשיב. אתה אולי עם הצחוק צחוק שלך, אבל אני לא צוחק. אחי הבכור? מת בלידה. ואחותי הקטנה? מתה אחרי שבוע. ואיך הודיעו לי? לא הודיעו לי. שמעתי בהערת אגב, ככה: 'היא אמרה לי שאחותו מתה'. ממש הודעה נמסרה למשפחה."

"אלוהים..."

"מה איתו?" נדרך החתול.

"מה איתו באמת? לפעמים אני חושב שהוא לא קיים." ופיהק פיהוק של עייפות מהזמן, ומהחיים.

החתול שלי, הפילוסוף, קבע קביעה: "טוב, תקשיב, אם אתה קיים, אני מניח שגם הוא נמצא שם, איפשהו. אין רשע מוחלט בלי טוב מוחלט, לא?" החתול החכם. החכמולוג.

"רשע מוחלט?" נפגע השטן. "אני לפעמים קשוח, לפעמים ממורמר. אני מבין שאני גם יכול לפגוע. אבל רשע מושלם? אתה באמת חושב שאני רשע מושלם?"

"תקשיב, אחי, אני רק מדבר ממה שמספרים. ממה שאני שומע מסביב."

"אני לא כזה רשע, אתה יודע? לפעמים אני חושב שאני אפילו בחור טוב. אבל עכשיו ממש קשה לי לחשוב ככה. אני אפס מושלם, בלי עתיד. ואף אחד לא רוצה אותי. אף אחד לא יכול לסבול אותי, אף אדם." הוא משך את אפו והסרעפת עלתה וירדה, והוא השתנק. כנראה בכה. "אבל זה כזה אופייני מה שאמרת. זה מה שציפיתי מאנשים שיגידו, אתה יודע? אולי הם צודקים... אולי אני באמת רשע מושלם."

"אתה לא נראה לי רשע מושלם, באמת." ניסה החתול לנחם.

"באמת שנמאס לי. נמאס לי. איך אני יכול להתמודד עם זה לעזאזל? כל יום זאת מלחמה שלא נגמרת" והוא המשיך להשתנק ולחרחר וכיסה את עיניו, למרות שלא ירדו מהן דמעות. "מה העתיד שלי ככה? שבר אדם – זומבי. אידיוט שחותך את עצמו ומדבר עם חתולים. שחורים."

 החתול התעלם מההערה האחרונה. "אתה לא באמת חושב ככה..." אמר החתול.

"אני כן! אני כן!" השטן לא הצליח להסדיר את נשימתו.

"תקשיב שטן, אתה נראה במצוקה אמיתית. יש אנשים שיכולים לעזור לך. אני לא יכול להשאיר אותך ככה לבד. בוא ניסע, יש פה מרכז קרוב לבריאות הנפש. הם יעזרו לך, באמת."

השטן הפסיק להשתנק. "מה?" והרחיב את עיניו. "מרכז לבריאות הנפש?! שלוותא אתה מתכוון."

"כן, תקרא לזה איך שאתה רוצה." גישש החתול. "הם יעזרו לך."

"נראה לך שהשטן ילך לשלוותא? השטן??? איך אני אמשיך להיות שטן אם יראו אותי שם?"

החתול שלי הנהן בראשו. "ואיך תמשיך להיות שטן במצבך? זה רק ללילה, מקסימום שניים. הם יעזרו לך שם, באמת."

השטן נאנח.

"אבל אתה לא אומר להם שאני השטן!" השפיל עיניו.

"מה שתגיד... בוא ניסע. אתה עם רכב?"

"אני השטן לעזאזל!"

"טוב, טוב, אל תתרגש. בוא נזוז, הא?"

"רק לילה אחד, כן?"

"רק לילה אחד."

 

תגובות