הודעות והגיגים

"הפלא הגדול בהיסטוריה" - היהודי הנצחי, מי הבטיח? מי קיים?

!חג שמח חברי דרך המילים היקריםֱ
כבר מזמן מזמן שאני רוצה להביא לפניכם קטעים מתוך החוברת הזאת כפי שהיא נקראת בכותרת ויקרה ללבי בתוכנה ולכן אני גם שומרת אותה הרבה זמן. מי שהוציא לאור את החוברת המסויימת הזאת הינה אגודה להפצת התודעה היהודית "ערכים".
אני אעתיק ממנה חלקים מסויימים שאני אהבתי במיוחד ואם תרצו אוכל להמשיך ולהעתיק עפ"י בקשתכם.
 
התעלומה הגדולה בהיסטוריה
 
חידה אחת, אפופת מסתורין, מעסיקה זה מאות שנים את חשיבתם של היסטוריונים, חוקרים, סופרים והוגי דעות. ההיסטוריה זורמת בקצב הזמן, העולם הולך ומשתנה - תרבויות מתנוונות ונכחדות, אימפריות קמות, צוברות עוצמה ושוקעות, עמים חדשים עולים על בימת ההיסטוריה, משחקים את תפקידם ונמוגיםן אל ערפילי הזמן, אישים רבי-השפעה נשכחים, שינויים ותמורות חלים ללא הרף בתולדות האומות. העמים כמו האדם, הם בני תמותה. האדם סופו למות, זה חוק הביולוגיה. העמים סופם לשקוע, זה חוק ההיסטוריה. אך דבר אחד אינו משתנה, אינו נעלם, אינו נכחד. הוא ניצב מזדקר לעין, מתעקש לרשום את שמו בכל אחד מדפי ההיסטוריה, הוא אינו בן תמותה.  זהו העם היהודי.
סרוק את נבכי ההיסטוריה, חפש בין גווילי הזמן, האם תמצא עוד עם קטן ונרדף ששרד מספר דורות כה רב? כל לאום שפרח, נבל בבוא עתו. כל אומה שעלתה כשמש בצהריים, שקעה במחשכי הלילה. שבטים שהסתתרו בפינות נידחות של העולם שרדו כי ציוויליזציה אחרת לא הגיעה אליהם. אולם מה נותר מהם לאחר שנחשפו להשפעות זרות?
העם היהודי, למרות תפוצתו הרבה, על אף היותו מעורב בחייהן של תרבויות רבות עוצמה, על אף הסכנות, האסונות, הפגיעות וניסיונות ההשמדה, המשיך להתקיים. הוא הוכה, הוא הוספד, והוא קם לתחייה מבין המתים. "מעולם, התבטא הסופר י' כרמל, מעולם לא שרד עם כה קטן, זמן כה רב, מול אסונות כה גדולים".
"ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים", הכריז המן בימי האימפריה הפרסית, את העם המוזר הזה צריך להשמיד - דרש האיש שריכז את העוצמה האימפריה האדירה ששלטה על 127 מדינות. אימפריה? מי זוכר אותה? ואילו העם היהודי, המושפל והגולה, ללא חבל ארץ, ללא עוצמה פוליטית, ללא שלטון מדיני, שרד והמשיך להפר את חוקי ההיסטוריה.
הסופר והמשורר הגרמני המומר היינריך היינה, שבשלהי ימיו הפך מעריץ מושבע של היהדות אמר: "עמים התרוממו ונעלמו, מדינות פרחו ונבלו, מהפכות סערו על פני האדמה, והם, היהודים, היו רכונים על פני ספרם ולא הרגישו כלום מסופת הזמן שעברה על ראשיהם"
ארנולד טוינבי, מגדולי ההיסטוריונים של המאה ה- 20 סוקר בספרו A study of history את עלייתן ושקיעתן של 21 תרבויות: המצרית, האינדית, הסינית הקדומה, הכרתית, השומרית, המאיה, הסורית, ההודית הקדומה, החיתית, ההלנית, הערבית, הפרסית, ההינדואית, המקסיקנית, היוקטנית, הבבלית, הנוצרית-אורתודוקסית ברוסיה, וזו מחוץ לרוסיה, תרבות המזרח הרחוק ביפן וקוריאה, תרבות המזרח הרחוק מחוץ ליפן ותרבות המערב, "שמירת הזהות הלאומית מצד אומה ללא עצמאות מדינית, ללא שפה מדובר אחידה, אומה שאינה מרוכז אלא מפוזרת על כל קצוות תבל ולמול רדיפות נוראות רצופות - זוהי תופעה כה לא רציונלית שלמולה ניצב כל היסטוריון פעור פה".
ההיסטוריון ט.ר. גלובר : "זה מוזר, מוזר מאד, אין עם בהיסטוריה של המזרח שיש לו היסטוריה מוזרה יותר משל היהודים"  מוזר יותר שהדת העתיקה של היהודים המשיכה להתקיים כשכל הדתות של כל הגזעים העתיקים של התקופה הטרום-נוצרית נעלמו, ומוזר עוד יותר שהדתות החיות של העולם, כולן בנויות על רעיונות שנלקחו מהיהודים, הבעיה איננה איפוא מה קרה, אלא מדוע זה קרה כך? למה ממשיך גזע זה להתקיים? מדוע חיה היהדות??? לא נוכל לתת תשובה לשאלות אלה... פה הייחוד היהודי".
הפילוסוף הצרפתי ז'אן פול סארטר: "אינני יכול לשפוט את העם היהודי על פי הכללים המקובלים של ההיסטוריה האנושית. העם היהודי הוא משהו מעבר לזמן".
הפילוסוף הרוסי ניקולאי ברדייב: "כשניסיתי לאמת את השיטה המטריאליסטית (החומרנית) ההיסטורית על ידי הדגמתה בגורלות העמים היא התנפצה אל הענין היהודי אשר גורל נושאיו נראה נעדר הסבר לחלוטין. לפי הקריטריון המטריאליסטי והפוזיטיבי, צריכה היתה אומה זו לעבור מזמן מן העולם. קיומה הוא תופעה מסתורית ומופלאה המעידה כי חיי אומה זו מתנהלים בכוח גזרה קדומה".
"הסופר האמריקאי הרמן ווק: "עם זה התגבר על שורה מדהימה של צרות ופגעים שעל פי דרך הטבע אין לעמוד בהם. התקיימות ממושכת זו בניגוד להיגיון ההיסטורי היא הדבר המופלא ביותר והמצריך הסבר, אף כי גם אריכות הימים כשלעצמה מפליאה היא למדי".
הסופר האמריקני מרק טווין: "המצרים, הבבלים והפרסים עלו ומילאו את העולם בשאון הדר ויפעה עד שהועם הזוהר והם שקעו, בלו ועברו מן העולם. היוונים והרומאים הלכו בעקבותיהם, עוררו רעש עצום ונעלמו. עמים אחרים הופיעו, נשאו ברמה את לפידם לזמן מה, אך הוא נשרף באש של עצמו ועתה הם יושבים בצל או אבדו בכלל. היהודי ראה את כולם, הביס את כולם והוא היום מה שהיה מאז ומעולם. אינו מראה סימני שקיעה, לא תשישות של זקנה, אין האטה בכישוריו וערנותו לא קהתה. כולם בני תמותה בעולם מלבד היהודים. כל הכוחות חולפים אך הוא נשאר. מהו סוד נצחיותו?"".
 
 
זהו רק חלק אותו העתקתי. כאמור אשמח על פי הביקוש להמשיך ולהביא עוד.
 
חג שמח! חירות אמיתית! מגיע לנו!
שלכם, אילנה.

תגובות