הודעות והגיגים

לעבור את הצום קל

כיצד לעבור את הצום בשלום "ישנם שני עקרונות מנחים שיעזרו לנו להכין את הגוף לקראת צום יום כיפור. הראשון, אכילת מאכלים שמתעכלים באופן איטי בגוף והאחר שמירת נוזלים בגוף", מסבירה עינת לב ארי, דיאטנית קלינית, מומחית לתזונת ספורטאים וילדים ומחברת הספר: "חולצת בטן".

"חשוב לאכול מאכלי פחמימות מורכבות, עמילנים, חלבונים וסיבים תזונתיים. יתרה מכך, עלינו לעודד את הגוף להירגע ולעבוד לאט עד כמה שניתן. לשם כך עלינו להימנע ממזונות שעשויים לעודד פעילות ולעורר את הגוף, כמו סוכר וקפאין. מי שחושב שסוכר יעזור לו לעבור את הצום בקלות וישאיר אותו עירני ומלא מרץ, טועה. הסוכר אמנם ממריץ את פעולת הגוף אבל רק לזמן קצר. לאחר מכן הגוף חווה צניחה ברמת האנרגיה, מה שמעודד את תחושת הרעב.

העיקרון השני מדבר על שמירת נוזלים בגוף. הבעיה העיקרית ביותר של הצום היא דווקא הצמא ולא הרעב. כדי להקל על הצום, עלינו להכין את הגוף מראש ולהימנע כבר ביום קודם לצום מאכילת מאכלים רוויי מלח, קפאין ותאופילין, הנמצאים לרוב בקפה, תה, קולה ודומיהם. גם ביום הצום ובארוחה המפסקת עלינו להמנע מצריכה מוגברת של מלח ומאכלים חריפים הגורמים לצמא. גם צריכה של קפאין אינה מומלצת מאחר והוא מעודד השתנה, מה שעלול להגביר את תחושת הצמא ומעבר לכך יש לו גם נטיה להגביר את הדופק ולהאיץ פעולות בגוף. מומלץ להימנע גם ממיצים ממותקים ולהיצמד אך ורק למים. ניתן לצרוך בנוסף גם תה צמחים המרגיע את הגוף".

אז מה כן מומלץ לאכול?

"המאכלים המסורתיים, אותם נהוג לאכול לפני הצום, הם המאכלים המומלצים ביותר. כך לדוגמה המג'דרה, המורכבת מאורז ועדשים או בורוגל ועדשים, מכילה את כל המרכיבים הדרושים לנו כדי להעביר את הצום בקלות.

באופן כללי מומלץ בארוחה המפסקת לאכול מזונות המכילים פחממות מורכבות כמו תפוחי אדמה, פסטה, אורז וקיטניות. בהקשר הזה תמיד עדיף לאכול מזון מלא, כמו פסטה מלאה, אורז מלא, על פני אורז לבן ומעובד. המזון המלא מתעכל באופן איטי יותר ושומר על תחושת שובע לאורך זמן רב יותר. גם חלבונים מומלצים מאוד, אותם ניתן למצוא בבשר, עוף ודגים.

למי שצורך ויטמינים, תוספי תזונה ומינרלים – מומלץ להימנע מצריכתם בערב הצום שכן ללא מזון הם עלולים לגרום לתחושת בחילה. התוספים מעודדים פעילות של הגוף ולא יקרה כלום אם לא נצרוך אותם יום אחד בשנה".

צום קל לכולם
חתימה טובה



תגובות