הודעות והגיגים

ד' בניסן תש"ח- ע"ח נטבחו בשיירת הדסה להר הצופים

שיירת הדסה/רופא כל בשר החליט
 היום לפני - בדיוק ד' בניסן בשנת תש"ח
ב- שלוש עשרה באפריל אלף תשע מאות ארבעים ושמונה, בד' בניסן תש"ח. התארגנה בירושלים שיירה גדולה של צוות רפואי וסיעודי בדרכה לביה"ח הדסה שעל הר הצופים. היו בה 106 נוסעים ומלווים. השיירה כללה אמבולנס משוריין, שני אוטובסים משוריינים של "המקשר", כשבאחד מהם אנשי "הדסה" ובאחר אנשי האוניברסיטה, מכונית אספקה ושתי משאיות שהובילו חומרי בניין. בראש השיירה ובסופה נסעו מכוניות ליווי משוריינות.
בבוקר, לפני צאת השיירה, הייתה הדרך להר הצופים ריקה ולא נראתה בה כל מכונית ערבית. התצפיות דיווחו כי באחד הבתים הסמוכים לבית נאששיבי בשכונת שייח ג'ארח הותקנו חלונות משוריינים עם אשנבי ירי. הדבר נראה חשוד ולכן נדחה זמן יציאת השיירה.
בטרם כניסה לשכונות הערביות , אישרו השוטרים הבריטיים ,שהדרך בטוחה ואף שלחו שני משוריינים משלהם לאבטחת הנסיעה. בסמוך לבית נאששיבי   הותקפה השיירה.
אמבולנס אחד, שלוש מכוניות משא ומכונית הליווי האחורית הספיקו לחזור עם גלגלים מנוקבים לשטח היהודי. כל השאר נתקעו במעלה הכביש. ההתקפה נמשכה שעות ארוכות ובמהלכה הוצתו שני האוטובוסים. חלק מנוסעיהם נהרגו בתוכם, ומי שנמלט החוצה נורה או נרצח בדרך אחרת. מבין 106 נוסעי השיירה, נהרגו 78 ובהם 20 נשים. רק 28 מבין הנוסעים נותרו בחיים.
מבין 78 ההרוגים זוהו גופותיהם של 31 חללים הובאו לקבורה. כמו כן נמצאו חלקי גופות של עוד 25 הרוגים שלא זוהו, והם נקברו בקבר האחים בבית הקברות סנהדריה בירושלים. 22 מנוסעי השיירה לא נמצאו והם בבחינת נעדרים עד עצם היום הזה. בעתירה לבג"ץ בעניין זה נתבעה פתיחתן של מערות הקבורה בבית העלמין המוסלמי ליד שער האריות, כדי לוודא כי קבורים שם חללי השיירה ולהעבירם לקבורה בקבר צבאי בישראל.
לזכרם של חללי השיירה בדרך להר הצופים שנפלו על הגנת המולדת ביום ד' בניסן תש"ח
כל הזכויות שמורות לפרומדיקו בע"מ ולהסתדרות מדיצינית הדסה.
 
מוקדש לאישי משה פלוס ז"ל  אשר אביו אריה הי"ד נספה בין 78חללי השיירה ונקבר בקבר אחים "בבית הקברות בסנהדריה. בירושלים.
 
יצוא ל-Word שלח לחברשלח לחבר גרסה להדפסהגרסה להדפסה הוספת תגובה

תגובות