פוסטים

דרך המילים כסדנת כתיבה- דיון שבועי

מעבר להיות אתר "דרך המילים" בית ועד לפרסום יצירות אני הייתי רוצה לראות בו גם מן 'סדנת כתיבה' וירטואלית בה כל יוצר יקבל מעבר לבמה וירטואלית ליצירותיו עם פידבקים הנוטים, כפי שצינתי בעבר, לכיוון חברתי יותר מאשר לכיוון מקצועי, הייתי רוצה מדי פעם לקבל גם חוות דעת בקורתית מקצועית מורחבת על יצירה נבחרת, עם הערות בונות, עם תיקון שגיאות, עם הכוונה לכתיבה טובה יותר בעתיד (ע"פ דעת המבקר/המנחה).

ברור שיש כאן בעיה. מי יבקר? מי יכתוב? את מי לבחור? ובאיזו דרך?

יש לי כמה הצעות לפתרון בנושא הזה:

  1. מבקר אורח מקצועי מן החוץ - סופר, משורר, מנחה סדנאות. מישהו בר סמכא שישפיע על איכות הכתיבה שלנו בעתיד.
  2. גלי. אני כבר שומע את קול מחאותיך, מניין יש לנו הזכות לבקש זאת ממך? זה יטיל עליך עומס נוסף בסדר יומך, אבל, ראשית אנו רואים בך דמות מקצועית ובעלת נסיון מוכח בכתיבה. ושנית, ואני מנסח זאת בזהירות שכן הבנתי שניהול סדנאות הוא גם חלק מפרנסתך, אם תוכלי, לפחות להיות אחת מצוות מנתחים ומבקרים שתגייסי לצורך זה.
  3. מבקרים מקרב הכותבים עצמם - הרואים עצמם מסוגלים לכך ושיש להם הרקע המקצועי הידע והרצון לעשות זאת (ולפי מה ששמעתי יש כאלו), כחלק מצוות מבקרים שיורכב. (לדוגמא - אהבתי עד מאד את ביקורותיה המורחבים והנראים לי מקצועיים של פראן באתר.(
  4. בבמת הדיון, נאמר אחת לשבוע/שבועיים/חודש תוצג יצירה נבחרת לניתוח מקצועי, כולל הניתוח המקצועי - ובעקבותיו יפתח דיון בין המשתתפים אודות הביקורת והיצירה. ראוי שדיון כזה יהיה ויראה פחות כדיון חברתי ויותר מעמיק ונשכני מהדיון היום יומי המקובל.
  5. ניתוח יצירה תוצג בדף הפותח באופן בו מוצג למשל "סיפור השבוע" (אגב, למה לא גם "שיר השבוע"?) תחת הכותרת המוצעת "בעין הביקורת" או כל שם נושא אחר.

לסיכום דברי.

יש מספר כותרות משנה בראש דף "דרך המילים" שחלקם תלוי באויר ואינו מנוצל נכון. סיפורים. שירים. -בסדר, מכוונים ליצירות עצמם. ראיונות - מתמלא בהצגת כותבי דרך המילים באור רחב יותר. תחרות - סעיף ריק מתוכן. מאמרים - לא ברור מה כוונת המשורר. הודעות. אתיקה. יוצרים - בסדר. במתדיון - ראי הצעתי לעיל, שצריכה להתמקד בביקורת ספרותית. 

שבת שלום ותודה על תשומת הלב גלי (בימים אלו של צפיה).
ומתוך הערכה רבה לפעלך אנא קבלי את דברי "כתפילת זקן ורגיל שקולו נעים וזקנו נאה ומעורב בדעת עם הבריות" (מתוך תפילת שליח הציבור בימים הנוראים).

יוסי הלמן

 

תגובות