סיפורים

חיים

 
ניגשתי אליו בחשש בחדר האוכל, בפעם הראשונה שהיה לי אומץ לגשת.

שאלתי לשלומו, אמר "בסדר תודה", אבל פניו היו כל כך עצובות ואמרו אחרת.

שאלתי, "איך אבא?" אמר "בשיקום", נשם עמוקות במבט מושפל ונרגש, "בית לוינשטיין", ולחלוחית בצבצה בעיניו. "החיים משתנים" אמר אחרי עוד רגע, "הכל מתגמד" ולא הוסיף...
 

את חיים הכרתי בעבודתי הקודמת, ומיד התחברתי אליו. הוא תמיד האיר לי פנים, וברך אותי לשלום מעוטר בחיוכו הצנוע.היה לו חיוך מלא טוב לב וחוכמה, שעשה לך חשק להמשיך את היום ולהתגבר על המתחים והלחצים מסביב. לא פעם נעזרתי בו בחישובי טבלאות מורכבים, תמיד אהב לסייע, ואף דחק בי מעת לעת ושאל אם הפנמתי את שיעורי הקודם, כמו מבקש שאקשה עליו בקושיות וחידודים חדשים.

חיים הקפיד תמיד לשאול ולהתעניין בי ובאחרים, על עצמו מיעט לספר, אך פניו ועיניו סיפרו הכל, דומה שלא היה צריך להוסיף דבר מעבר למבע פניו.

פעם הזדמן לי לקחתו הביתה. הדרך היתה קצרה מתמיד כי הנעים אותה כל כך בנוכחותו, היה משהו חם וזורם בדרך התנהגותו, משהו שלא ממש עמדתי על טיבו, ולא הצלחתי לשים עליו את האצבע.
 

מישהו סיפר לי איך היה מסיע את אביו לבית הכנסת מוקדם בבוקר,  לתפילת שחרית משותפת.

הם היו נכרכים ברצועות התפילין, סביב יד שמאל, ותפילין של ראש. כמו זוג מיומן החוזר על מהלכיו מדי בוקר, בשלמות ובהדרת קודש.  

הם היו כל כך דומים, מתנועעים בדבקות בתפילתם שהדהדה בקירות ההיכל אשר בקושי ידע מניין.

במיוחד הוא אהב את תפילת הכוהנים, בה סוכך אביו עליו, עוטף אותו בטליתו " יאר ה` פניו אליךויכונך, ישא ה'` פניו אליך וישם לך שלום. " ברגעים אלה הרגיש הכי בטוח בעולם ממש כאילו היה ילד צעיר, המתברך על ידי אביו באהבה גדולה. 
 

באותם בקרים מופלאים של דמדומי בוקר, שעות בהם הכבישים ריקים והאויר הקריר מחלחל לריאותך, רגעים של שקט קסום בעולם מתעורר.

רק משאיות האספקה של לחם חלב, הפרו במעט את השלווה הפסטורלית בעת שפרקו את מרכולתם בפתח חנויות המכולת, ומנגד גם משאיות האשפה רכובות ע"י פועלים חרוצים בדרך כלל מבני הדודים ממזרח העיר, שהיו קופצים בזריזות מהן כדי לחבר את עגלות האשפה הירוקות והעמוסות בהפרשות חיינו, ומיד קופצים חזרה כמו על אוטובוס לונדוני עד לפינת הכביש הבאה,  קולות המתכת של ריתום העגלות ושיחרורן כשהן מרוקנות נשמעו היטב באזני חתולי הרחוב, כמו דחקו בהם לסיים את ארוחתם.
 

ברגעים אלה לפני שהכל מתעורר, בטרם יעלה החום ממזרח, לעוד יום ירושלמי חם של קיץ הסיע כמדי יום את אביו לבית הכנסת, ומשאית אשפה חצתה במהירות מופרזת את הצומת....

 

תגובות