סיפורים

הרב אברמיקו פותר החלומות

והנה תכפו העיתים וגברו הטיימפוס לו פיקאדוס דיל בני ישראל ורבינו אברמיקו שישב ביפו התחיל לפתור חלומות כאותו יוסף הצדיק שישב במצרים.

וכי למה ומדוע? בגלל שאשתו אמרה שאין מספיק הכנסה והלה נזקק לתוספת הכנסה כדי להכניס את יעקוביקו בברית הנישואים עם זוגתו לבית גרינוולד מהצפון, שהרי הם רצו להתחתן באולמי ארגמן בחולון ולהביא תזמורת יוונית עם הנגן אריסטוטלס שיהיה בריא וגם קייטרינג כיד המלך שיכלול מאכלים כמו פסטליקוס, סופריטוס, קוקלאס וכל הדברים הטובים וגם סידור פרחים והסעות מהתחנה המרכזית

ובקיצור של דבר ישב הרברמיקו שמה בכיסא בפתח של השער של בית כנסת שלו בסחנת דרוויש והתחיל לקבל אנשים. כמו שנאמר ומרדכי יושב בשער הארמון, ולו לא קוראים מרדכי ולבת דודתו לא קוראים אסתר ואפילו לא אסתריקה, ולמה ישב? כדי שהפונים אליו יבואו ויראו את הפרונט שלו וידעו כי כאן יושב הרברמיקו פותר החלומות.

ובצהריים כשהשמש עלתה מעל לבלקון של גיברת כלפו מסיקה, בא איזה יהודי, והכובע ברט שלו מגיר זיעה והוא אומר לרבינו:

"מואיסטרו רבינו, באתי ספיישל מקרית עקרון, מהבית כינסת של הבולגרים, אני נסער, למה חלמתי חלום איום ונורא"

"וכמה בולגרים כבר באים לבית כינסת שלכם?" שאל רברמיקו

"תתפלא" אמר היהודי

וביקש ממנו הרברמיקו שישוח את החלום  וסיפר שחלם שיש בית כינסת של חיות והצבי הוא הגבאי שמה, וקראו פרשת בראשית על יצירת החיות והטבע על ידי קריאדור דיל טיירה אי איל סיילו, סאנטו בינדיצ'ו. והזמינו את הלטאה לעלייה של הראשון, את החוגלה לעלייה של השני, את הצ'יטה ואת הנשר וכהנה וכהנה ובסוף את האריה, ומהפחד נתנו לאריה את המפטיר של בראשית וכששאלו אותו כמה יתן לבית כינסת האריה שאג ואמר שלא יתן כלום ואם יבקשו ממנו עוד פעם הוא יטרוף את הגבאי, שהוא צבי.

"ואיך קוראים לך?" שאל הרברמיקו את היהודי

"צבי ליאון"

"בר מינן" אמר רברמיקו והתחיל לחשוב וביקש שבינתיים צבי ילך למטבח וימזוג לעצמו ראקי. מהבקבוק שהביאה גיברת עוזיאל לפני שבוע וכשחזר אמר לו הרברמיקו:

"תשמע, חשבתי על הפיתרון והנה זה הפיתרון, עוד חצי שנה תהיה פרשת בראשית, יבוא יהודי תקיף, ערס, שלא נמנה על מתפללי בית הכינסת, ואתה תיתן לו את המפטיר בלי חשבונות, מקסימום תשלם עליו למה אחר כך זה יבוא על בית הכינסת בהפוכה, יעשה חארבו דארבו על הבית כינסת ולא יהיה מניין במשך שנה כי אנשים מהמניין שלך ייכנסו לבית חולים בגלל פציעות חמורות מכיסאות ומספסלים ועכשיו תביא מאה שקל דמי פיתרון חלומות"

 

ובאמת אחרי חצי שנה הייתה פרשת בראשית והגבאי צבי ראה שבין הקהל יש בחור צעיר שלא נמנה על המתפללים, בחור שמוכר לו מרחוב שבזי, איפה ששרית המרוקאית עושה ספונג'ה על המרפסת. והוא היה נראה עצבני קומו איל לוקו אי קומו איל גואירקו, וכסס ציפורניים ועשה תנועות עם הרגל אנה ואנה.

ולפני ההוצאה של התורה, ניגש אליו וביקש ממנו במתק שפתיים שיתכבד ויקח את המפטיר בראשית ואיכקוראים לו ונרגע ואמר שקוראים לו שלום אבודרהם בן ימין וגרציה, ובין הקהל נשמעה תרעומת גדולה שהגבאי נתן ככה חופשי את ההפטרה ועוד לאורח, למה יש עליה מיקוח מימים ימימה, וצבי הגבאי היסה את הקהל ואמר בשקט בלאדינו שהעניין היה לפני שבת והוא בא אליו ביום שישי שילם מוצ'וס דינרוס פור לה הפטרה. ובאמת עלה שלום אבודרהם לבימה וקרא ההפטרה בניגון מרוקאי אסלי נעים שבנעימים ואחר כך ביקש ברכה עבור שרית אבודרהם אחותו שתמצא זיווג הגון ותעזוב את הבית סוף סוף וגם לליאם הבן שלה שיהיה ילד טוב והכול עבר בשקט ונתנו בשולחן בורקיטס גבינה ותפוחי אדמה וגם מלפפון ירוק ואחר כך כשצבי יצא מהבית כינסת לקח אותו שלום אבודרהם לפינה ואמר לו:

"יא גבאי, תודה על הכבוד שנתת לי, תדע לך שהגבאי סוויסה גירש אותי מהמניין הראשון של בית כינסת של עמרם פרץ, בגלל שביקשתי הפטרה של בראשית שזה הפטרה של הבר מצווה שלי ולא נתן לי, ואז קיללתי אותו ואמרתי לעצמי שאם כאן, בבית כינסת של הבולגרים לא יתנו לי עלייה אני יתהפך עליכם ויתעצבן מכל מה ששמרתי בבטן. אבל בגלל הנדיבות שלכם אתם פתחתם לי את הבפנוכו של הלב ולכן אני יתן לך בעיניים שלי במוצאי שבת מאה שקלים שתהיו בריאים והשם יברך אתכם, השם שלי שלום ואני רודף שלום ואוהב שלום, אבל כשאני מתכפר, אז אני הופך את העולם, אבל הנה נתת לי שיעור במה זה אהבת חינם ואני ישתדל להיות טוב עד יום מותי.

ואמר לו צבי: "כבר אמר מואיסטרו רבינו בן ציון מאיר חי עוזיאל, קה סו אלמה איסטי אין גן עדן "והאמת והשלום אהבו""

ושלום נישק לו את הידיים ואמר "וכן לאמור"

 

 

תגובות

שמואל כהן / מקסים הסיפור / 10/03/2021 17:08
גלי צבי-ויס / לבית כינסת 😀 / 10/03/2021 21:03