סיפורים

טור 10 - חוגגים עצמאות ?

עוד יום עצמאות תיכף מאחורינו ואני שואל פה את כולכם תהיו גלוים איתי האם באמת לזה התכוון בן גוריון כשהכריז על עצמאותינו ?
אתם באמת חושבים שבמגילת העצמאות כתוב אפילו באותיות הכי קטנות - זהו אנחנו מדינה באופן רשמי אז קחו את תרסיסי הקצף שלכם ותרססו את כל העוברים והשבים כאילו אין מחר ? רססו כל עץ, כל בניין, רססו כל רכב שנקרא בדרכיכם ? בפעם האחרונה שאני בדקתי זה לא במקרה נחשב לואנדליזם ?
ולמה לעזאזל ביום שבו אנחנו מציינים בגאווה שהזדקנו בשנה, הרחובות נראים כמו שדה קרב ואפילו אין לנו שחפצ"ים שיגנו עלינו מפני כל שיכור וכל סטלן שחוגג במן עמוק בלתי מוסבר, בטראנס בלתי נשלט, באלימות בלתי מובנת.
איכשהו כל זה הפך לחלק בלתי נפרד מהנורמה לחיות בפחד מתמיד כל יום, כל היום ואם כבר אז למה לא ביום חגנו.
אנחנו מעבירים יום יום ותוהים לגבי מהי המהות שלשמה התכנסנו דווקא כאן בישראל מכל המקומות בעולם אך מרוב השאלות של מי אני ? למה ? ואיך ? שכחנו מהי העצמהות של כל אחד ואחת מאיתנו ביום שבו אנו צריכים להוקיר תודה יותר מבכל יום אחר.
האם המטרה שלשמה התכנסנו ביום זה היא לבטא את עצמנו כטינופת מזהמת או כבני אדם ? יש אנשים ששכחו מה פירוש המושג. איך הגענו למצב בו אנחנו משתחררים מכל העקבות שלנו אך במקום לחגוג כבני אדם אנו רק מוציאים אגרסיות, במקום להוקיע אנחנו רק יודעים להקיא וכמעט בכל פינת רחוב פנויה.
איך אנחנו לא מתעוררים מכל זה ומבינים שאנחנו חיים בצורה לא תקינה, שאנחנו חוגגים בצורה לא תקינה.
אני כל כך מתגעגע לישראל של פעם כשהייתי ילד. הכל היה נראה כל כך יפה וטהור וגם אם אז המציאות לא הייתה כל כך ורודה, היא עדיין לא נראתה כל כך עגומה. היינו בשליטה לא מחוברים למכשירים עוד מגיל צעיר כמו היום. ידענו להעריך את ההנאות הקטנות של החיים וצנעה לא הייתה מילת גנאי.
אני יודע שאולי מאוחר מידי לשנות סדרי עולם וככל הנראה אין דרך חזרה מלחגוג את עצמאותנו מכוסים בקצף רעיל מהלכים כמוטציות מוקצפות מטנפים את הרחובות בלי לחשוב אפילו לשבריר שניה על המסכנים שיצטרכו לנקות את כל הזוהמה לפני שהבוקר יעלה, אבל עדיין למרות הכל אם נצליח להגיע לכמה אנשים אני את שלי עשיתי.
לי באופן אישי יש מנהג אחר שונה לגמרי מהרוב וזה לשבת ולהתרפק בהומור המשובח שגדלתי עליו. אני ממליץ לכם בחום.
אני אחתום את דברי בציטוט של אלינור רוזוולט שבעיני באמת אומר הכל ובצורה הטובה ביותר : "החופש מצריך דרישה עצומה מכל בן אדם. עם החופש מגיעה אחריות. אדם שאינו מעוניין לגדול, אדם שאינו מעוניין לשאת את משקלו. זה מראה מפחיד".
אז אם אני לא הצלחתי להגיע אליכם אולי הציטוט האחרון יצליח. תטמיעו אותו, חבקו אותו ושננו אותו כי להיות צינים זה מאוד קל, להתלונן ולבקר ולהפך זה פשוט, אבל לשנות זאת החוכמה האמיתית ובשביל לשנות קודם כל אנחנו צריכים להשתנות. תחשבו על זה...

תגובות