הודעות והגיגים

המלצה על ספר-הפילוסופית

הפילוסופית, פטר פרנגה, הוצאת ידיעות אחרונות

"דידרו נתקף שוב תאווה אכילה. התלבט אם כדאי לו ללכת לכיכר דה גרב, שם עורכת העירייה ארוחה עממית כמידי שנה בליל יוחנן המטביל, כאשר נציגי העירייה משליכים מהפיגומים לעבר ההמון סוגי מזון שונים ויין לבן ואדום נשפך מתוך צינורות ישירות לכדים ולדליים שבידי האנשים אשר רומסים זה את זה בניסיון לתפוס דבר מה. הוא ידע שההילולה היא לא יותר ממפגן דוחה שבו הרשויות מנסות לפצות את העם במשך לילה אחד על כל האי צדק שהן מעוללות לו במשך השנה כולה."

בחשיכה התרבותית, בפריז של המאה ה-18 אפופת האמונות התפלות, חוברים יחדיו גדולי הסופרים והפילוסופים – וולטר, רוסו, דידרו ועוד, לאגד את כל הידע האנושי שקיים בעולם לאינציקלופדיה, ובתוך כך פותחים במלחמה מרה כנגד הישועים אשר מנסים בכל כוחם  לסתום את הגולל על הפצת ההשכלה מחששם שמא העם יבין לפתע את השקרים בהם הכנסייה שוטפת להם את המוח.

חיבור האנציקלופדיה שזור בסיפור אהבה יפהפה בין הסופר והפילוסוף דני דידרו, העורך הראשי של האנציקלופדיה, לבין סופי וולנד, צעירה אדמונית יפה, משכילה וחתרנית, אשר לאחר שאמה הועלתה על מוקד כחשודה בכישוף, התגלגלה לשמש כעוזרתה של מדאם פומפדור, מאהבתו של לואי ה-15. סופי מלווה את אהובה, דידרו ולוקחת חלק פעיל בכתיבה המחתרתית של האינציקלופדיה. מחשש שהאנציקלופדיה תוחרם בידי הישועים והצנזור המלכותי, היא מסתכנת באיבוד אהבתו של דידרו כאשר היא מוציאה ללא ידיעתו את העוקץ ממונחי האינציקלופדיה.

הסיפור, המבוסס לכאורה על מכתבים שנמצאו ברשותה של סופי, התלכד לכדי רומן היסטורי סוחף בידיו האמונות של הסופר פטר פרנגה. הספר סוחף את הקורא לתקופה חשוכה בה היה מי שמוכן להקריב את חייו למען רעיונותיו, שאיפותיו ומטרותיו  ולשם כך מוכן אף לוותר על אהבת חייו. הקורא נסחף לסמטאותיה האפלות של פריז, לבתי הקפה המעושנים ולחברותות של מחברי האנציקלופדיה, לכיכרות מהן צופים בהוצאות אכזריות להורג, ובאותה נשימה, הוא יעורר בקורא תהייה, האם גם כיום יש מי שמוכן להקריב את חייו למען אידיאל והאם כל תהומות הריק החשוכות אכן נעלמו ללא שוב.

מדובר אמנם ברומן, השזור כאמור בסיפור אהבה, אך הוא רחוק מרחק רב מרומן למשרתות. הוא יעורר עניין רב בקרב כל אוהב ספר טוב, וגם בקרב אוהבי היסטוריה ופילוסופים. הקוראים יוצאים בתחושת העשרה והרחבת הדעת, כמו גם בתחושת מועקה על הסבל הרב שעבר על משכילים שהרו וילדו ביסורים רבים כל כך את האנציקלופדיה.

ספר נוסף של פטר פרנגה "פרינצ'יפסה", בו משלב הסופר הגרמני עובדות ובדיה בדמויותיהם של לורנצו ברניני ופרנצ'סקו בורמיני, שני אדריכלים שהקימו במאה ה-17 את "רומא החדשה".

תגובות