פוסטים

אולי זה מגיע לי

כשהייתי ילד בבית ספר יסודיכל תחילת שנה היו מגיעים כל מיני אנשים שמפעילים חוגים אחרי הצהרייםכל אחד היה עושה הרצאה של רבע שעה, ומשכנע את הילדים לבוא לחוג שלו. 

הפלאיירים היו אז יותר אינפורמטיביים ופחות פרסומיים, חלק מהם היו רק בשני צבעיםאבל המדריך לקרב מגע לא רצה למכור לנו שום דברככה לפחות זה היה נראה.  הוא רצה ללמד אותנו לדעתלהביןלהקשיב לעצמנו. "יש אנשים שהתסכול הכי גדול שלהם הוא כמה הם קטנים ביחד לכל העולם", הוא אמר.

'אני אחשוב על זה'. "שלא תעיז", הוא אמר.

 "תדעושאם מישהו ממש קרוב אליכםזה יכול להיות רק משני סיבותאו שהוא מאוד אוהב אתכם או שהוא מאוד שונא אתכם". הדברים שלו כנראה נכוניםאבל לרוע המזל אתה לא תמיד יכול לדעת אם מי שקרוב אליך אוהב אותך או מזיק לך. אין ספק שמי שאתה מרשה לו לחבק אותך יכול לתקוע לך סכין בגבאבל למה שמישהו יעשה דבר כזההאמת היאשאדם שהוא אויב גדול של עצמולא תמיד יכול להיות חבר טוב שלךבחיים הפרטיים שלי היו מספר מקרים של אנשים שהיו חברים טובים מאוד אבל הסבו לי את הנזק הרב ביותרוזה האבסורד הגדול.

 "אם מישהו נותן לך סטירהשבור לו ידנותנים לך בעיטהשבור את הרגל". אם נעזוב לרגע את הצד המשפטישבדרך כלל משמש כעלה תאנה למי ש"לא מחזיראף פעםזה נראה כל כך נכוןויש הרבה מן האמת בהיגיון הזהאם הייתי שובר יד, (אפילו במובן המטאפורי), לכל מי שאי פעם תקף אותילא הייתי צריך לסבול מתחושות רעות כלפי העולם וכלפי עצמיכשילד מקבל מכות שוב ושובבמקום להגן על עצמו הוא לומד להגיד לעצמו: 'אולי זה מגיע לי'. בנקודה הזאתהוא כבר למד את השיעור הקשה ביותר בחייומכאן ואילך שוב ושוב הוא ימצא את עצמו במצבים בהם מכים אותומציקים לו ומונעים ממנו ליהנות מהדבר הכי יפה בעולם – הוא עצמוואם לא די בכך הוא יקיף את עצמו בחברים טובים שידאגו תמיד שירגיש חוסר ערך.

 יכולתי להבחין באמת הפשוטה הזאת רק בזמן האחרוןאחרי תקופות ארוכות שבהן הייתי שרוי בדיכאון ומוטרד מתחושות שליליות לגבי החיים ולגבי עצמיהחלטתי לעשות שינויים משמעותיים בחיים שליתוך מספר ימים מאותה החלטה מדהימההתחלתי להרגיש מצוייןהדיכאון נעלם,המוטיבציה לפעול עלתהנראיתי חזק יותר ושמח יותרמה עשיתישיניתי את התזונה שלי מן הקצה אל הקצהבלי קפאיןבלי לחםבלי מוצרי חלבהגוף שלי שהיה מורעלממשמכל מיני חומרים לא הגיב טובחשבתי שהבעיות נפתר.  צדקתיאבל לא לגמרי.

 שיחת טלפון מידידה שרוצה לבוא אליי להקלטותהייתה מראה לחלק הסמוי מן העין של תחושת חוסר הערך שליאותה בחורה גורמת לי להרגיש טוב בחברתה לפחות חלק מהזמןבשאר הזמן היא מתקיפה אותי ומעירה לי כמעט על כל דבר שאני עושהכל דבר שאני אומר פוגע בהההתנהגות שלי מפריעה לההיא אומרת שאני פוגעניהיא משחקת בי כמו שק חבטותאבל משום מה אני לא בורחאני נמצא שם, מחכה שהקרקס יסתייםאיך זה יכול היה לקרות לי עכשיוכשאני בוגר ומחוזק יותר?

עכשיו זה ברור ליכשמצאתי את עצמי במלכוד הזהשגרם לי הרגשה כל כך רעהלא נעזרתי באף אחדוגם לא "ברחתימשםהילד הקטן חזר שוב על אותן מילים: 'אולי זה מגיע לי'.

 כל אדם יכול לקרב מגע מאנשים שהוא אוהב ונעים לו איתםאו לקרב מגע מאנשים שפוגעים בו מרעילים אותו, אפילו בטעות. אבל הקושי האמיתיגם בקרבות גדוליםהוא היכולת לנתק מגע וללכתבלי להרוויח כלום.הצלחתי די בקלות לנקות את הגוף שלי מכל הרעלים שאכלתיאבל הרעלים הרגשיים עמוקים יותרעכשיו אני יכול לנקות גם אותם.

 למרות שבמכשיר הסלולארי שליאני יכול למצוא אנשים רביםשאוהבים אותי באמת ואני יכול ליהנות בחברתםאני מקיף את עצמי באותם אנשים קטנים שמקטינים גם אותי כדי שלא אעזוב אותם.

עכשיו אני יכול לצרוח בקולי קולות: "זה לא מגיע לי".

 

אביעד גוטפריד.

תגובות