פוסטים

מגבלות כהזדמנות ליצירתיות

האם ניתן לתעל מגבלות המפריעות בחיי היום יום לאפיק יצירתי (חיובי)?

אחד המרכיבים של יצירה טובה זה פרספקטיבה חדשה וייחודית שמפעימה ומרשימה את המתבונן. החריגה מהשגרה - של היוצר והיצירה - מאפשרת התמקדות בפרטים שלרוב נעלמים מהעין; תפיסה חובקת המאירה את הדברים כמכלול; ואף חגיגה או קינון על הבנאלי ע"י הוצאתו מהקשרו אל תוך קונטקסט אמנותי.

כאן מגבלות אישיות אינהרנטיות מהוות יתרון. המגבלות מהוות גבולות נוקשים. אל מולם כל הדוגמות המוכרות מתפוררות. הצלחה בתוך הגבולות מחייבת תמרון לולייני והעמקה, תוך ציות לחוקים המגבילים. או לחילופין מחייבת מציאת דרכים יצירתיות לעקוף חומות אלה. כאשר נמצאים בתוך המגבלות או איתן במשך זמן, נצבר ניסיון ומתפתחות יכולות, שהיו צומחות רק בתנאים אלה.

למשל, אדם היפר-אקטיבי שאנרגיה משתוללת בתוכו, שחושיו ומוחו תמיד מחודדים ומפוקסים - מצליח לתפוס כל מה שקורה סביבו ואינו מחמיץ שום אירוע. כאשר יפנה לעשיית יצירה, העובדה שהוא מתקשה להתמקד ולהתעכב בדבר אחד במשך זמן רב, אינה רלוונטית. הוא יוכל ליצור מספר יצירות  במקביל וכל יצירה תהיה חגיגה ועושר חוויתי, בקצב טראנס מסחרר.

כמו כן, אדם רגשני, שכל אירוע ואמירה מטלטלת אותו נפשית, ימצא תועלת רבה לרגישות זו כשייגש ליצירה. היצירה שלו תחשוף רבדים אין קץ ותפתח צוהר לנפש אמפאטית שיודעת עומק מרתק.

המגבלות המולדות יכולות לאפשר עשיית יצירות ייחודיות, שלא היו מתאפשרות לולא המגבלות היו תוחמות נקודת מבט ומאלצות פיתוח כישורים מיוחדים להתמודדות איתן.

 

מגבלות יזומות. את אותו הרווח ניתן להשיג ע"י קביעת מגבלות יזומות. הדוגמה המתבקשת היא שירה, אשר שמה לעצמה מגבלות יזומות של חרוזים, משקל, נושא וכו'... כמעט מיותר לציין, את העונג שמופק כאשר מצליחים ליצור חרוז מוצלח, שיר קוהרנטי או משקל שנותן את האווירה הרצויה לשיר.

מהצד השני, זה לא פחות מענג לקרוא שירים של משוררים אחרים שהצליחו להשיג יצירתיות בתוך המגבלות  שהציבו לעצמם. גם כאשר יוצר פורץ את הגבולות מתוך מודעות והתייחסות לקיומם מתקבל ערך דומה.

כאשר יש הצלחה בתוך מגבלות שהיו למסורת, יש תרומה לשיח שחוצה זמן ומקום. כאשר ניתנת תשובה חדשה על שאלה ישנה, נשאר חותם באותו השיח וזה כבר הישג לדורות.

 

יתכן ושמת לב, לא כתבתי ש: מגבלות = יצירתיות.

מגבלות הן אינן תנאי מספיק בשביל יצירתיות. הן קרש הקפיצה. בשביל להגיע ליצירתיות יש לצעוד בדרך זו, שעל אחר שעל  עד שמגיעים למטרה. כדי להגיע אל המטרה, יש כדאיות למספר הנחות-מקדימות:

·         הטוב הוא אפשרי ß הצלחה היא דבר שניתן להשגה.

·         יש בי את היכולת להצליח.

·         כאשר אצליח, אוכל ליהנות מפירות הצלחתי (מוטיבציה ליצירה/זכויות יוצרים).

ללא הנחות אלה, ויישומן במציאות, לא יהיה ניתן להגשים יצירתיות מתוך מגבלות בצורה עקבית.

 

אם אי פעם יצרת מתוך מגבלות ומצאת בכך תועלת אודה לך על שיתוף של החוויה או על מתן דוגמא.

תגובות