פוסטים

השימוש בכמה ניקים ב"דרך המילים"

תופעה חדשה צפה ועלתה בימים האחרונים ברשת. תופעה המעלה את השאלה: האם רשאי כותב לעשות שימוש בכמה ניקים?

על כך היינו רוצים לקבל את חוות דעתכם.

"דרך המילים", כפורום שירה ותרבות, מתאפיין בחופש הבעה ויצירה. משמש בית מכובד לכל אדם יוצר, מתוך אהבת האדם, ומתוך אהבת הכתיבה והכרת הערך העצום הטמון בה. מטרתנו לשמר את רוח האתר, המתאפיינת בחופש הבעה ויצירה שאין לה גבול ואין להסיטה לאחור. ברוח זו, הוקמה ועדת האתיקה של "דרך המילים".

ועדת האתיקה באתרנו, נועדה בבסיס פעילותה, לשמש כנציגת הקהילה המתרכזת כאן. הועדה נבחרה מתוך חברי האתר עצמם, כאשר חבר בוחר חבר.

הועדה כיום מונה חמישה חברים: הנודד, יעל כרמי גבאי, שמיים 1, אביב וסתיו וגלי צבי-ויס.

לאור הרחבת ועדת האתיקה, תפעל הועדה העדכנית, שנה מלאה - עד ינואר 2008, עד להחלפתה בחברים חדשים. שוב באותו אופן: חבר יוצא, יבחר חבר נכנס במקומו.

אין יושב ראש לוועדה, וההחלטות מתקבלות על דעת כל חברי הועדה בהסכמה מלאה.

מטרת הועדה, בין יתר תפקידיה, למנוע פעילות בשרירות לב כנגד יוצרים. מתוקף האמור לעיל, הועדה אינה מאפשרת נקיטת פעולות בשרירות לב כנגד יוצרים מחד. ומאידך - מאזנת בין חופש הביטוי החיוני וההכרחי ליצירה. זאת על מנת להגן על יוצרים מפני השמצות של יוצרים אחרים, או שימוש בדרכים לא ראויות ועולבות.

בנוסף, מכריעה הועדה בנושא פלגיאטים והגנת זכויות יוצרים. כאשר בסמכותה מגוון כלי ענישה. 99% מפעולותיה נעשות בפומבי, כפי שראיתם בהחלטותיה המתפרסמות מעת לעת. למעט מקרים הדורשים ליבון אל מול היוצר עד להכרעה. שכן הועדה פועלת לאור עקרונות כבוד האדם, והרצון המתמיד שלא להלבין פני חבר ברבים.

אמנם אתרנו, אינו מצוי במרכזן של שערוריות המתנקזות ומתפרסמות ברשת. כמו גם השערורייה האחרונה. אך סוגיה עכשווית זו, הובאה אף לידיעתנו ולטיפולנו.

כאן מצאנו לנכון לשתף אתכם, כחברי "דרך המילים" בנוגע לסוגיה הזו:

האם יש לאפשר ליוצר לפעול בכמה ניקים בעת ובעונה אחת?

לדעתנו, כל עוד האוחז בניקים השונים, פועל בדרך אתית, הוא רשאי להשתמש בכמה ניקים.

דוגמאות לדברים שאינם אתיים: יוצר היוצר מצג שווא, או יוצר ריבוי מלאכותי של תגובות, או לחילופין, ביד אחת מלטף ומהלל (גם את עצמו), ובניק אחר קוטל את חבריו וכיוצא באלה.

לדעתנו, מן הראוי כי המשתמש יקבל היתר ממנהלת האתר, המאפשר לו לאחוז בכמה ניקים מטעמים מיוחדים.

נשמח לשמוע את דעתכם בנושא זה.

בברכה,

ועדת האתיקה של "דרך המילים"

תגובות